Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
VW sparer på utvikling Det er ganske morsomt å observere hvordan bilfabrikkene sier en ting i går og en annen i dag. Opel, som plutselig er blitt tilhenger av flermerke-representasjon, er ett eksempel. Nå kan VW fortelle om meget begrenset antall plattformer, som helst bør vare i 12 år. |
||||||||||||||||
Det er ikke så lenge siden vi hørte av VW skulle presentere 48 (eller hvor mange det var – enormt antall) nye modeller i løpet av de neste tre eller fem årene (eller hvor mange det var?)
Dagens VW-sjef, Bernd Pischetsrieder endrer ikke på akkurat det, men hans modellplaner er helt annerledes enn forgjengerens. Fordi hans plattform-planer har som hovedhensikt å kunne spare kanskje et tresifrert millionbeløp.
I Euro! Planen høres ganske grei ut. For det første skal hver plattform vare lenger enn dagens ca. 8 år. Han planlegger en strategi der plattformene skal vare i minst 12 år. Dernest skal det bli mange flere modeller pr. plattform. For eksempel er det akkurat nå planlagt syv modeller på den nye Golf V plattformen. Den første bli flerbruksmodellen Touran som kommer ca. mars, og den foreløpig siste blir en ny Skoda i 2006. Men det er klart det kan dukke opp flere underveis. Men akkurat hva han mener med plattform er fremdeles litt uklart. Han snakker riktignok om plattformens moduler, at det er de som skal kunne brukes i 12 års sykluser. Men i dag er det vel kabel-skogen som er den mest dominerende og mest kompliserte delen for enhver bilmodell, selve platen som det hele hviler på er en liten detalj i sammenlikning. Og akkurat kablene og de elektriske/elektroniske komponentene som hører til kan vanskelig tenkes å overleve i 12 år, uforandret.
Jeg skal forsøke å huske å spørre neste gang.
|