Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fiat selger GM Det skjer da en og annen aksjetransaksjon etter børs også. Fredag, for eksempel, etter at New York stengte, kvittet Fiat seg med alle sine GM-aksjer – 5 prosent av selskapets kapital. Til gjengjeld fikk de nesten 1,2 milliarder dollars i kontanter. Kjøperen var ikke kjent på det tidspunktet. |
||||||||||||||||
Den aksjeposten Fiat kvittet seg med nå fikk de i 2000 da Fiat og GM gjorde en kryss-handel. GM kjøpte 20 prosent av Fiat (med rett til å kjøpe resten om et år). For dette betalte GM 2,4 milliarder dollars – en investering de nå har, med masse publisitet – skrevet ned til en ti-del av opprinnelig verdi. (Det er nesten så man kan mistenke GM for å gjøre alt de kan for å få Fiat billigst mulig.)
Samtidig overtok altså Fiat 5 prosent av Generalen. At de nå selger denne posten er et ganske naturlig ledd i Fiats arbeid for å generere nok kontanter til å betale ned såpass mye av Fiat Autos gjeld, slik at bil-delen av dette gigantkonsernet igjen kan begynne å puste forholdsvis friskt. Begge sider forsikrer at salget ikke betyr en døyt for forholdet mellom de to produsentene. For eksempel skal samarbeidet om drivlinjer, og et par andre produksjonsområder, fortsette som før. Men noen observatører var meget tidlig på banen og kommenterte dette salget i retning av at det ville øke GMs mulighet til å komme seg ut av det tvangskjøpet som ligger implisitt i avtalen fra 2000. En såkalt put-option spesifiserer at GM må overta Fiat dersom eierne ønsker å selge det. Det har vært mange stemmer som karakteriserer Fiat som GMs svarte hull, i økonomisk forstand, dersom de overtar italieneren. Nok en gang signaler som kan være med på å prate ned Fiats verdi i formidable steg. Sent på lørdagen gikk alle signaler i retning av at det var Merrill Lynch som hadde kjøpt GM aksjene fra Fiat. Merrill Lynch har vært Fiats salgs-rådgiver de siste månedene, og har blant annet stått bak da Fiat nylig solgte sin finans-arm i Brazil, og har også forberedt alle dokumentene i forbindelse med det kommende salget av Fides, Fiats finansierings-enhet i Italia.
Det fleste er enige om at dette var nok et godt grep fra Fiat. Og alle er enige om at slike er nødvendige. Bankene krever at gjelden skal være redusert fra 5,8 til 3,6 milliarder Euro innen mars, det går mot et underskudd på 1,2 milliarder Euro i år, og 8.000 arbeidere står akkurat nå uten jobb.
|