Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dunlop inn i Sumitomo!
Firestone ut for alltid? Store endringer i japansk dekkindustri rundt nyttårstider. Sumitomo, som Goodyear eier 10 prosent av, skal overta Dunlop Japan helt, sammen med Ohtsu. Samtidig fortelles det at Bridgestone skal fjerne Firestone-navnet fra det meste av det de gjør. |
||||||||||||||||
For å ta Sumitomo først. Det er lenge siden de overtok det hederskronede Dunlop-merket. I dag er Fort Dunlop i Birmingham, der jeg blant annet prøvde Maxaret lenge før Bosch/Mercedes hadde tenkt på ABS, et annenklasses kjøpesenter. Hvilket sånn sett ikke brøt med all tradisjon, for Sumitomo påstår at de produserte Japans første bildekk i 1913. En pioner til en annen.
Men i dag eier de bare Dunlop Japan, i 1999 solgte de den europeiske og amerikanske Dunlop-operasjonen til Goodyear i USA. Dessuten eier de 51% av Ohtsu som blant annet produserer Falken dekk. I et forsøk på å begynne å tjene gode penger igjen skal Sumitomo fra sommeren av slå Dunlop og Ohtsu helt under seg. Dette vil i tillegg til mange synergier gjøre Sumitomo til Japans nest største dekk-produsent igjen. Yokohama vil dette ned på tredjeplassen. Bridgestone på første er det ikke noe å gjøre no’ ved. Sumitomo vil ikke møte profit-prognosene de har presentert tidligere, hovedårsaken later til å være dårlige resultater på Goodyear-aksjene. Det er et kryss-eierskap her, Sumitomo eier snaue 2 prosent av den amerikanske dekk-giganten. Imidlertid regner de med et positivt resultat på det forretningsåret de nå er inne i, ikke minst takket være sterk eksport til USA. De tapte solid i 2001. Samtidig kommer det forsiktige antydninger fra Bridgestone-hold om at Firestone-navnet skal fjernes. For det første ser det ikke ut som om Bridgestone vil bruke navnet Firestone når det jobbes med store kontrakter om originalutstyr til bilprodusentene. Det ser også ut som om Firestone-navnet skal forsvinne fra navnene på firmaer som gruppen eier. faktisk later det til at Firestone bare vil bli brukt på langtids-avtaler som er i sving nå, og på erstatninsgdekk i USA. Firestone er et av de eldste navnene i dekkbransjen, men ikke akkurat et av de som har den mest positive imagen lenger. Da Bridgestone overtok amerikanerne i 1988 ble det så mange arbeidskonflikter hos Firestone at japanske ledere allerede da vurderte å drepe merkenavnet. Glorien rundt Firestone-navnet ble ikke akkurat blankere etter på-taket skandalene med Ford for et par år siden, da 6,5 millioner Firestone-dekk måtte tilbakekalles.
Så selv om dødsdom-historien enda ikke er offisielt bekreftet virker den meget logisk.
|