Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Schweitzer leder for Europas bilindustri På et nylig møte i ACEA ble Louis Schweizer valgt til president for ACEA i 2003. Schweitzer er sjef for Renault, det skal han fortsette med. ACEA er sammenslutningen av europeiske bilprodusenter som gikk så sørgelig på trynet i sitt forsøk på å lobbe EU i forbindelse med gruppeunntaket. |
||||||||||||||||
Nå skal man ikke skylde på presidentene når det gjelder ACEAs trege statistikk eller underlige politiske utspill. President-rollen en honorær, og går på rundgang mellom medlemsbedriftene. Akkurat nå er vi inne i en Tricolour-tid – Schweitzer, 1942-årgang, opprinnelig fra Geneve, avløser Jean-Martin Folz, PSA-sjefen som har fungert i år.
Schweitzer lover at han, sammen med ACEAs sekretariat, skal fortsette arbeidet med å overhale distribusjonssystemet i Europa, få det implementert i de nye EU-medlemmene som ligger i vannskorpen, og fortsette arbeidet med å få harmonisert det internasjonale tekniske regelverket. Selvfølgelig er han også klar til å fortsette arbeidet med miljøet, med spesiell vekt på sikkerhet og CO2 utslipp. Gjøre situasjonen bedre for fotgjengere er spesielt viktig. Han regner også med at samarbeidet med berørte EU-organer fortsatt skal være positivt. Av en eller annen grunn hadde jeg trodd at mannen som sa ja til å slippe løs den nye Meganen, som har reddet Nissan fra kanten av stupet og som gjør fabrikkøya i midten av Seinen om til et av Europas største kunst- og kultur-sentra, kanskje hadde vært litt mer original. På den annen side, han lagde ikke store bølger sist han ledet ACEA heller, på midten av 90-tallet en gang.
ACEA representerer i dag 13 store europeiske produsenter som også bygger tungt og buss, som fremstiller 16 millioner biler i året og som beskjeftiger 1,1 million mennesker. Foreningen ble stiftet så sent som i 1991, så det er kanskje ikke så rart at de ikke har hatt tid til å bli offensive enda.
|