Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
M’bishi i Jap exp-topp Uventet gladnyhet for Mitsubishi: de er i spissen for japanske bilfabrikkers eksportøkning. Eller, mer forståelig kanskje: ingen japansk bilfabrikk har økt eksport-tallene mer enn dem. I november! |
||||||||||||||||
Selv om det kan høres ut som dype depresjoner i japansk bilindustri for tiden, er det allikevel et faktum at november var den 11. måneden på rad som viste en økning i eksporten når man måler måned på måned.
435.999 enheter forlot Japan for andre markeder i november, det er en økning på 20% i forhold til 11/01, og selv om alle bilfabrikkene rapporterte økning og mange eksporterte flere enn Mitsubishis 38.329 enheter, kunne denne Daimlerchrysler-fabrikken slå i bordet med en økning på 32 prosent. Nå hører det med til historien at Daihatsu kunne fortelle om 44% økning, men det regnes ikke her da disse tallene også inkluderer mikro-biler. Ellers økte alle de store, Toyota, Honda, Nissan og Mazda, mens Subaru måtte fortelle om en tilbakegang på nesten 8 prosent. Påfallende er det imidlertid at mens eksporten til Nord-Amerika økte med godt over 20 prosent hentet Europa bare 3,5 prosent flere biler enn i november i fjor. Det må bety at det store økningen i europeisk markedsandel nesten helt ut kommer fra Europa-produksjonen.
At eksporten til Kina økte med enorme 70 prosent kommer bare av at den var latterlig lav i fjor etter at Kina plutselig hadde lagt på en ny 100% importavgift på japanske produkter. Den er kraftig modifisert nå. Også økningen i lastebileksporten skyldes i stor grad økende marked i Kina, men også Mellom-Østen er stor avtaker av japanske lastebiler.
|