Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
VW synker under 5 mill. Men nå kommer Tupi! For første gang på mange år kan ikke VW-konsernet telle helt til 5 mill. når de avslutter enda et salgsår. På tross av nye salgsrekorder av Audi, og strålende marked i Kina endte konsernets totalvolum på 4,98 millioner enheter. |
||||||||||||||||
Det er en litt viktig psykologisk list som man nå har revet. For det første er det selvfølgelig bedre å være over et stort, rundt tall, enn rett under. Men for det andre er det med slike primitive mål mange vurderer prestasjoner. Og siden dette er Bernd Pischetsrieder første ni måneder i sjefstolen er det klart at dette, helt urettferdig, smitter over på ham.
Antagelig vil det vise seg, når hele verdens industri et opptelt en gang når det nærmer seg sommerferie, at VW-konsernet har den samme gode globale markedsandelen på et sted mellom 12,1 og 12,3% - hvilket nok heller ikke hjelper. Under 5 millioner er ikke bare under, det er også en tilbakegang. Det er hjemmemarkedet, Tyskland og resten av Europa, som har hovedansvaret for de manglende 20.000 bilene. Seat kunne nok også ha dratt litt mer av lasset, slik Audi har gjort. For syvende år på rad har Ingolstadt satt nye salgsrekorder. Men i Tyskland har også Audi gått tilbake.
Pischetsrieder lover imidlertid forsatt konsentrasjon på høyt volum, og en av de bilene som skal hjelpe ham med det, fortalte han da han besøkte bilutstillingen i Detroit, er den nye Tupi. Den heter faktisk det, enda det høres ut som det dreier seg om flere Tupo’er, og Tupo høres da faktisk ut som en skrivefeil for Lupo (eller kanskje en liten Tupolev?). Altså, Tupi – det blir den nye småbilen som fra våren av skal pøses ut fra fabrikken i Brasil for Latin-Amerika og Kina. Og se ikke bort fra at den kommer til Europa med tiden.
|