Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
En større Durango er en bedre Durango Kampen om sjef-stolen blant de største og mektigste blir stadig tøffere blant USAs trucker. Den nye Durango er helt oppe blant de store Expedition og Tahoe, og kommer til å dele mange komponenter med Ram, selv om plattformen blir en annen. |
||||||||||||||||
Her snakker man også om konseptbil, men den som ble premiere-vist i Detroit er bare en lett kamuflert utgave av den som vil komme som 2004-modell. I forhold til den gamle har akselavstanden økt og er nå like lang som Expedition’s, men utvendig er den kortere – der er den på størrelse med en Tahoe. Men innvendig slår den nok begge konkurrentene nå, 15 prosent større i coupéen, påstår man.
Lastekapasiteten er også opp med de samme 15% og for å trekke frem enda en 15-prosenter: det er bare 15% av utseendet på den utstilte konsepten som ikke er likt med det som kommer til å prege produksjonsbilen (hvordan de nå måler det). Det er forøvrig helt opplagt at designet skylder to tidligere konseptbiler ganske meget, både Power Wagon og Power Box har gitt innspill her. Mens fronten helt klart skal demonstrere likheten med fjorårets nye Ram 1500. At vi snakker Power-SUV her er helt opplagt. Det er Hemi-motoren på 5,7 liter og 345 hester som blir brukt i denne modellen, og de fartsressursene den byr på krever noe spesielt i retning kjøreegenskaper, sier skaperne av bilen. Målet var å bygge en bil med verdens beste SUV-kjøreegenskaper. Dommen over akkurat det får vente.
Men Trevor Creeds (designsjefens) beskrivelse av hva de jobbet for å oppnå her er egentlig ganske god: ”Vi ville lage mer arkitektur enn agrikultur, her er det en bil som det skulle ose krefter av – fra alle fire hjørner”.
|