Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mercury i gang igjen Det er ikke så lenge siden Wolfgang Reitzle var i full sving med å ta livet av merkenavnet Mercury. Så forsvant han ut av systemet, Mercury (og Lincoln) ble igjen en del av Ford Nord-Amerika, og nå er en klar gjenopplivings-strategi på gang. Første bevis på det heter Messenger. |
||||||||||||||||
Modellnavnet på det Mercury-konseptet som ble presentert i Detroit, er sikkert ikke tilfeldig valgt. Her er det en som bringer bud om bedre tider fremover for Mercury.
Den ferskeste Lincoln-Mercury historien er at merkene ble en del av Premier Automotive Group der de ble behandlet som uønskede inntrengere av Europa-snobbene fra Aston Martin, Jaguar og Volvo. Men alle flyttet sammen til Irvine, California, der resultatet, ikke uventet, ble meget bedre vær og meget dårligere kommunikasjon med hovedkontoret i Dearborn. Nå er hele markedsføringsorganisasjonen flyttet hjem til Michigan igjen, selv om design-gruppen fremdeles holder til i California, og Mercury har, ifølge den nye sjefen for merket, Darryl Hazel, gitt opp å forsøke å være noe den ikke er. Det Mercury skal være, i følge Hazel, er en bil med alle de kjente Ford-kvalitetene, men den skal appellere til folk som ser på seg selv som typiske individualister. ”Når du forsøke å være noe som ikke er naturlig for deg, får du juling. Nå betaler vi prisen for å ha forsøkt å jekke oss opp, men vi er på vei tilbake dit vi skal være”, sa han da han avduket Messenger. En del av julingen ser man på salgstallene. Mens Lincoln-salget sank 5,6 prosent i fjor, raste Mercury 15,6 prosent ned. Målet for i år er å stanse nedgangen, men alle er forholdsvis enige om at å unngå å tape penger i år også vil bli meget vanskelig. Nå er det ikke gitt at Messenger, en modell som både var blant de største overraskelsene, og blant de mest vellykkede designene, på Detroit-utstillingen, skal i produksjon. Det man sier er at nå skal Mercury få en helt ny modell hvert år i fire år fremover. Den første er en liten van som kommer til høsten. Så er det snakk om en SUV og to sedaner. Dessuten skal man friske opp Grand Marquis, som fremdeles eksisterer og som fremdeles tjener penger, men som har vært nesten totalt ignorert at markedsføringsfolkene de siste par årene. Designerne insisterer imidlertid på at Messenger gir klare inntrykk av hvilken vei Mercury-design skal ta fremover. Inspirert av tidligere tiders storheter, i dette tilfelle Cougars fra 60-årene men med proporsjoner som ligger meget mer i retning av Chevrolet Corvette. En ganske klassisk sportscoupé, men når man ser hva som ligger under panseret begynner det å bli ganske klart at her har vi en virkelig drømmebil.
For der finner du en V 12 motor på 460 hester som driver bakhjulene. Det er tvilsomt om et nisjemerke som Mercury vil få anledning til å hente sine helt egne komponenter ned fra hyllene. Men som en av utstillingens mest dramatiske drømmebiler, i god, gammeldags amerikansk drømmebil-tradisjon, kan vi i hvert fall tro at den bekrefter at Mercury har en fremtid.
|