Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
GM mot break even i Europa Den eneste GM Europa-bilen som finnes på Detroit-utstillingen er Saab, og derfor var budskapet ekstra bittert: ”På tross av Saab skal vi gå break even i Europa i år” kunne GM Europa-sjef Mike Burns fortell da han besøkte utstillingen. |
||||||||||||||||
Han fortsatte med å helle salt i såret da han forsikret at både Opel og Vauxhall vil komme til å tjene penger i år, men at det ikke vil bli enkelt å klare konsolidert pluss-resultat. Og da er det selvfølgelig Saab som trekker nedover, det er ikke andre Europa-operasjoner han har i bøkene sine nå.
”Vi vil klare meget bedre enn break even på Opel/Vauxhall”, sa han, ”men så vil Saab dra resultatet ned. Men vi skal klare svarte tall, selv om det kan bli meget vanskelig”. Hvordan dette året kommer til å se ut sa han bare noe om i store trekk. For eksempel: ”De store kuttene har vi allerede tatt, med unntak av hos Saab”, sa han, på tross av at det allerede er klart at 1300 arbeidsplasser er eliminert. Men Saab, som har tapt penger i nesten alle de siste ti årene, kommer sannsynligvis til å ende 500 millioner dollars baklengs i år også, og en sterk krone hjelper ikke akkurat utsiktene for det nye året.
Men GMs Europa-markedsandel regner man med skal øke betraktelig igjen i år. I 2001 lå den på 9,2 prosent mens den ramlet til 8,8 i fjor – ikke minst fordi Tyskland sviktet. Men blant annet ved hjelp av Vectras kommende varianter og den nye Meriva, regner man med å klarte opp over 9 prosent igjen i år, sa Burns. ”Traction-kontrollen vår begynner å virke. Vi får grepet tilbake nå”
|