Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Takløs Lambo I 1995 kom Diablo Roadster på markedet. Det var ikke spesielt heldig. Den var bokstavlig talt en takløs utgave av en bil der taket hadde gjort en kjempejobb i å holde karosseriet stivt. Vi kan vel regne med at Audi-konstruktørene, som våker i bakgrunnen, har sikret en bedre jobb denne gangen. |
||||||||||||||||
Spesielt overraskende var det vel ikke at Murcielago nå kommer uten topp. Foreløpig heter det Concept Car, men så sivilisert som bilen kan oppføre seg vil den være en skikkelig oppmerksomhets-produsent når man kruser sakte forbi med solbriller og flagrende hår. For dette er en bil som også lar seg kjøre sakte.
Det er Luc Dockerwolke som har tegnet denne utgaven også, selvfølgelig. Han har evnen til å jobbe med ørten biler samtidig, det beste beviset på det finner du i det siste albumet om Michel Vaillant, og den evnen trenger han for det er nok den lille L140, eller Gallardo som den skal hete, som har krevet størst oppmerksomhet. Den skal debutere i Geneve om noen måneder. Men til Detroit – og hvorfor i all verden ikke til Los Angeles – er altså denne Barchetta-inspirerte Murcielagoen brakt. At den nå er 14 cm lavere enn originalen gjør nok sitt til at den har fått et mer aggressivt og muskuløst uttrykk. Men nydelige detaljer som de strømlinjede hodestøttene (drømmen om Targa Florio?) som ende i de bevegelige luftinntakene, og den asymmetriske stoppingen med forskjellig farge på høyre og venstre side, forteller at det har vært lagt en del arbeid ned i denne også. Når vi attpå til blir forsikret om at de bærende delene i chassiset har gjennomgått en omfattende re-design har vi nok fått bekreftet at denne også skal i produksjon. Skjønt, man vet aldri med Lamborghini. Siste gang de gjorde et slikt styling-stunt gjorde de det omvendt. Concept-modellen sto i Geneve for 10 år siden, det var altså bare en Diablo angrepet med boksåpner. Da den kom i produksjon to år etter var den akkurat like løs i fisken som den var i prototype-fasongen. Så kanskje de denne gang har gjort en glimrende konstruksjonsjobb under skallet, for så å ikke bringe den i produksjon. Å nei, Audi-folket er nok litt fornuftigere enn de forrige regimene.
Hvilket litt forretningtall på tampen viser: I fjor ble det bygget 430 biler – opp fra 297 i 2001. I år blir det nok litt over 1000 biler, derav 500 Gallardoer (Gallardi?). Fra en omsetning på 90 millioner Euro i fjor skal man opp på 160 i år og ca 250 i 2004. Da skal man nok begynne å tjene noen penger også. Det trengs, til nå har Audi investert 160 millioner i de to nye modellene.
|