Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dodge Avenger: "Ikkeno’ tull" En av de litt spennende konseptbilene i Detroit var Dodge Avenger. En femdørs coupé er uvanlig nok i seg selv, men mer betydningsfullt er det at denne bilen er en forsmak på Stratus/Sebring-avløseren i 2005, som utvikles sammen med Mitsubishi. Og dere som husker godt forbinder navnet med Hillman! |
||||||||||||||||
Det er ikke mye Hillman i dette, men her har i hvert fall Dodge fulle rettigheter. For Hillman var i sin tid en liten del av Chrysler Europa, og navnet tok Chrysler med seg tilbake til USA og satte på Dodge-modeller for lang tid tilbake.
Det er helt klart at her var designerne ute etter å bygge en muskuløs sportsbil med overtoner av europeiske rally-spesialer. Men fem dører måtte til, i følge designerne, for at det hele skulle stemme med Dodge-imaget, som visstnok også betyr ”praktisk”. Alt under karosseriet er nytt. 3,5 liters V6 motoren er en kommende storserie-motor som skal debutere i den nye Pacifica i mars, og plattformen er den som nå utvikles i samarbeid med Mitsubishi (og Hyundai?) for en kommende (2005) serie D-segment biler. Det er ikke usannsynlig at det 4WD-systemet som Avenger var utstyrt med også vil bli tilbudt på den kommende serie-modellen. Men ellers er det selvfølgelig det utvendige som interesserer mest på en konseptbil, det er jo tross alt det som synes. ”Og her”, sier Trevor Creed, Chryslers designsjef, ”ønsket vi å vise amerikanerne sjelen i en europeisk rallybil. Der ser dere slike biler hver annen helg, mens her ser vi dem bare på video spill”. Tette linjer, kompakte flater som former seg om klart definerte høydepunkter og til de grader et hjul i hvert hjørne. Tøff grafikk og en overflate i noe de ganske presist kaller Adrenalin-rødt gjør at du glemmer at det også er praktiske elementer her, som to bakdører, og en svær bakluke som åpner så langt inn på taket at det er nesten som å laste en pickup. Og et interiør som designerne betegner som ”completely fuzzy-less” Ikke noe tak-kledning, ren aluminium og ikke noen tepper i gulvet, der er det en mønstret vinyl-overflate, nye materialer overalt og ikke noe som virker overflødig.
Robust og seriøst er inntrykket den gir, samtidig som det ikke er tvil om dersom den hadde stått på en eller annen startstrek hadde den ment alvor. Men det er altså som Stratus/Sebring-avløser med globale intensjoner den har størst interesse.
|