Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Europasalget: Desember opp, 2002 ned Og dermed er tallene for nyregistreringer i Europa på plass. Desember kunne vise en skikkelig oppgang, mer enn 11 prosent, men det måtte mer til for å redde hele året. Fjoråret endte på 14,39 millioner biler, ned nesten 3 prosent. |
||||||||||||||||
Dermed kan vi i hvert fall slå fast at Norge, med minus 8,6%, ligger langt bak Europa-snittet, mens både Danmark og Sverige ligger med pluss. Ikke bare med pluss, forresten, Danmark har formidable 15,3 prosent flere registreringer enn i 2001.
Tyskland har tatt seg opp mot slutten av året, med et pluss i desember, slik at det største markedet i Europa endte på 3,342 millioner, ned 2,6% Frankrike, Italia og Spania er de andre million-pluss markedene i Europa der salget sank i fjor, mens Storbritannia med 2,5 millioner, endte 4,3 prosent foran. Ellers var desember en underlig måned som nok reflekterer avslutningen av en del skatte-incentiver. Nederland økte med 135 prosent, Irland med 84% og Italia med 51%. Da var stigningen i Storbritannia beskjeden, bare 14%. Vi så det samme hos produsentene. De som ikke fikk noe ut av desember-effekten var PSA-gruppen, DaimlerChrysler, BMW og koreanerne, men av disse er det bare koreanerne som ikke økte markedsandelen sin når vi ser på hele året. De som virkelig har økt markedsandelen sin er imidlertid japanerne, først og fremst takket være Honda og Toyota, opp fra 10,4 til 11,4%. Ford har også gjort det bra, med en formidabel desember har de økt fra 11,1 til 11,4 prosent, mens GM så vidt holdt seg på to-sifret: 10,0% og det er ikke Saabs skyld, de holdt seg på 0,5 – det er Opel som har rast. Fiat har gått tilbake fra 9,6 til 8,2% men hadde en desember som så dem oppe på 8,6 igjen. Og mens Audi og Skoda fortsetter å øke synker VW og Seat såpass at konsernet nå er nede på 18,4% mot 18,9 etter 2001.
Skal vi da begrave 2002 og håpe på et godt nytt 2003?
|