Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Audi retter seg etter Brüssel
Det første signalet på at Monti ikke tåler tøv ble gjort kjent i går. Audi trodde de holdt seg innenfor det nye Gruppeunntakets regler da de sa opp en del småverksteder fra sin ”autoriserte” kjede. Nå er Audi og Brüssel blitt enige: verkstedene er tilbake igjen. |
||||||||||||||||
Audi har, som mange andre produsenter, benyttet det nye Gruppeunntaket som alibi for å rydde opp i deler av sitt salg- og ettermarked-apparat i Tyskland. De har blant annet sagt farvel til en rekke mindre verksteder som tidligere var service-partnere, men som det nå ikke var plass til lenger.
Konkurransekontoret i Brüssel har behandlet denne saken diskret og kjapt. Den kom opp på grunn av klager både fra de oppsagte og fra deler av det organiserte Audi-nettverket. Og konklusjonen i går var klar: ”Audi er enig med kommisjonen om å invitere de ”fri-satte” tilbake til organisasjonen. VW-gruppen har forsikret at dette skal gjelde konsernets andre merkenavn også. Akkurat dette er egentlig ingen stor sak, bortsett fra at det er det første eksemplet på at bilindustrien ikke skal forsøke å rote for mye med det nye Gruppeunntaket. Og, viktig akkurat dette – ikke minst for alle advokatfirmaer som jobber sterkt med konsulentvirksomhet på dette området akkurat nå: Ikke nøy dere med selve regelteksten, prøv å forstå intensjonene bak, for det er åpenbart at tvister kommer kommisjonen til å avgjøre like meget på basis i forarbeidet, som i selve teksten. Bånnlinja er åpenbart: mer konkurranse, og på sikt vil Roma-traktaten også gjelde for denne beskyttede bransjen. Og Brüssel akter å vise at det sitter like mye makt der som i bilprodusentenes hovedkontorer.
En liten fillesak, egentlig, men med interessante vibber.
|