Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
2-sifret, globalt, for fransk
I 2001 kunne de franske bilfabrikkene tegne seg for 9,8% av verdens bilmarked. I fjor, med et marked som gikk tilbake med 3,1 prosent før fintellingen starter, har franskmennene holdt stand bedre enn mange, og er nå på litt over 10 prosent. |
||||||||||||||||
Det er først og fremst takket være PSA, Peugeot Citroën, fransk bilindustri kan skryte av å være to-sifret. De to økte sitt volum med hele 4,3% i fjor. Renault måtte derimot se en minimal nedgang på 0,3% - først og fremst på grunn av et litt uheldig Megane-bytte. Men hva alt for få er klar over, heller ikke de som selger Renault er trygge på akkurat det: Renault er fremdeles det største bilmerket i Europa. 11,5 prosent var deres markedsandel i fjor, mens for eksempel VW er på 10,8 eller Ford ligger nede på 8,6. Toyota har forresten 3,9, mens deres franske kollega, PSA, har 14,8 prosent for begge merkene samlet.
Det er ganske sterkt av franskmennene å klare dette uten noe nærvær i USA, til gjengjeld er de gode på Kina, og dekker enkelte andre, ganske store, nisjemarkeder med inntektsbringende heder. I år har PSA litt mer beskjedne mål: opp 2,5% til 3,35 millioner biler. Renault har ikke gitt noe tilsvarende tall, men de regner med en produksjon tilsvarende fjorårets i et lett synkende marked.
Snakker vi 11 prosent da?
|