Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Proton henter John Barnard Proton er en bilfabrikk som også eier Lotus og John Barnard er en legendarisk Formel 1 konstruktør. Skal vi altså se Lotus tilbake mellom Ferrari og Williams? Nix, her dreier det seg om meget mer spennende ting, nemlig motorsykler. |
||||||||||||||||
Etter at den gjeveste klassen for kjappe motorsykler åpnet for firetaktere, er det plutselig mange nye aktører på banen. Proton er en av dem, fordi de mener de har en glimrende motor i sin store V5-enhet.
De har startet et eget team, med Kenny Roberts som sjef, og Proton Team Roberts har flyttet ut på den engelske landsbygda for å være i nærheten av den europeiske kompetansen. Med til den hører også John Barnard. Blant det han har gjort er McLaren MP4/1 som tok sin første seier i sin første sesong, dette var vel verdens første monocoque i komposit-materialer. Han har gjort mange Ferrarier, og bygde bl.a. deres første halvautomat-kasse. Men da han fikk Ferrari til å flytte hele sin tekniske avdeling til hans anlegg i Guildford, han liker nemlig ikke pasta, skar det eventyret seg. Han har gjort bra ting for Lola og Benetton og Prost, og han gjorde Arrows A19 fra 1998, som hadde en gearkasse bygget av kull-kompositer. Allsidig fyr.
Og nå skal han bli teknisk sjef for sin gamle kompis Kenny Roberts. Selv om han aldri har gjort en motorsykkel før er han allerede stapp full av gode, innovative ideer. Og det Roberts virkelig ser frem til er at John Bernard skal hjelpe dem å legge de beste ideene i det som med tiden skal bli landeveis-super-Biken fra Proton. En gang neste år, regner man med den.
|