Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Farvel til canadisk produksjon? Canadisk bilproduksjon har alltid vært en sidegren av den amerikanske. Riktignok har de hatt sine egne merker, Acadian er kanskje det mest kjente, men den var bare en canadisk Chevrolet. Nå frykter mange at industrien er i ferd med å forsvinne derfra. |
||||||||||||||||
I 1969 passerte Canada for første gang en million produserte biler. Så lå det lenge rundt million-streken, før nye fabrikker ble bygget og produksjonstallet sakte krøp oppover, til man nådde 2,3 millioner enheter i 2001.
Men nå frykter mange, ikke minst det canadiske bilarbeiderforbundet, at det er slutt på veksten og at nedgangen blir enda brattere enn oppgangen var. Det er bare en av de mange nye bilfabrikkene i Nord Amerika som har vært lagt til Canada de siste 13 årene, advarer bilarbeiderforbundet nå Ontario. Det er en åpenbar tendens til at nye fabrikker legges langt syd i Nord Amerika, til Alabama, Mississippi og South Carolina, eller over grensen i Mexico. En rekke av de planlagte nye fabrikkene, også de som skal bygges av japanske eller koreanske fabrikker blir plassert på utsiden av Canada nå. Det eneste håper for tiden er en planlagt Chrysler-fabrikk, som vil kunne lokaliseres til Windsor. Derfor er bilarbeider-forbundet sterkt opptatt av hva regjeringen i Ontario gjør for å sikre seg denne nye kontrakten. Og hva de gjør for å hindre at for eksempel Ford stenger sin truck-fabrikk.
De som lever av dette er simpelthen redde for at Canada skal oppgi sin plass blant verdens bilprodusenter.
|