Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
PSA utvider diesel-engasjementet Bare en ukes tid før de skal offentliggjøre en utvidelse av dieselpakten med Ford, forteller PSA at de skal bygge en ny fabrikk for motorer som skal utvikles sammen med, og også bygges for, Mini. |
||||||||||||||||
Vi har tidligere kjent til felles motorplaner for de to grunnene. PSA skal bruke den nye maskinen til både Peugeot og Citroën, mens BMW altså skal bruke den til Mini. Det betyr nok også at den blir egnet til den kommende 1-serien, men den er det ikke sagt et ord om.
Det som er nytt nå er at PSA sier at det skal bygges en utvidelse av motorfabrikken i sør-franske Douvrin, der det allerede bygges den store V6-motoren som er felles for PSA og Renault. Foreløpig er det planlagt at fabrikken skal være på nett i slutten av 2005 og skal få en kapasitet på 2.500 motorer pr. dag. Hvis du ikke reagerer på det tallet så gang det opp. Det blir langt over 500.000 motorer pr. år. Og på sikt sier PSA at de regner med at den nye motoren vil sørge for fremdrift for ca. 1 millioner biler i året. Dermed er det nok litt mer enn bare en utvidelse av en liten motorfabrikk vi egentlig snakker om.
Nå sies det også at investeringene vil bli ca. 430 millioner Euro, og at denne skal fordeles på partnerne i samme forhold som produksjonstallene dikterer. Da prosjektet opprinnelig ble antydet sist sommer sa de at opplegget ville koste rundt 750 millioner. Men at fabrikken skal beskjeftige rundt 820 personer står fremdeles fast.
|