Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Taket av for CLK Den nye Mercedes CLK Coupéen sto som kjent på Geneve-utstillingen i fjor. Det skulle vel ikke stor fantasi til for å ane at den også ville komme i utgave med blå himmel over det hele. Nå er både bildene og førstedags-salgsdatoen for den nye kabrioleten her. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akkurat litt for sent til at du kan få påskesolen i ansiktet kommer den
nye åpne CLK'en. Den 3. mai er første salgsdag for den nye. Dermed har den gamle
levd i ca. 6 år, ikke så veldig lenge i Mercedes-sammenheng, men ting går jo
litt fortere nå, spesielt i disse mote-segmentene.
Det ante oss også da vi så profilen av den nye CLK Coupéen at det kunne bli vanskelig å arrangere et ståltak når de skulle bygge en kabriolet-utgave. Og ganske riktig, stål forbeholdes fremdeles SL og SLK - her snakker vi stofftak, med glass i bakruten. Men mens du måtte hjelpe litt til med å feste og skjule taket på den forrige utgaven, skjer hele betjeningen av det, også det å få den på plass under dekslet bak, fullautomatisk. Sikkerheten følger selvfølgelig også Mercedes-oppskrift. Solide rør forsterker frontruterammen, mens det er veltebøyler bak brønnen som spretter opp på mikrosekunder når følerne begynner å ane at noe er i ferd med å gå galt. Både eksteriørt og interiørt kjenner man igjen Coupéen i denne modellen, og sikkerhetsselen sitter i den avkappede B-søylen, og har medbringer akkurat som på den lukkede utgaven. Fremdriften besørger det samme utvalget som man kan få til den med tak på, fra den to-liters kompressor-fireren til AMG-versjonen av 5,5 liters V-åtteren. Fordelen med tidlig annonsering av førstestempel-utgavene er forøvrig selvfølgelig at du kan begynne å spare nå. Nye CLK cabriolet blir tilgjengelig i Norge fra mai, og pressesjef for Mercedes-Benz Norge, Hanne Bentzon opplyser at de har et salgsmål på i overkant av 40 biler inneværende år. Prisene for den nye modellen blir (foreløpig) som følger:
|