Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kina-prod 2005 på høyde med Tysklands I 2001 lå Kina på 8. plass blant verdens bilproduserende nasjoner. I 2005 regner mange med at volumet vil være på høyde med Tysklands, og det landet ligger på 3. plass etter USA og Japan! |
||||||||||||||||
Med stadig nye felles produksjons-selskaper som opprettes av japanere, koreanere, amerikanere og europeere i Kina vil bilproduksjonen der øke sterkt i årene som kommer. Den samlede produksjonen regner man med vil ligge på 5,3 millioner enheter i 2005. Det er det samme antallet som produseres i Tyskland, og der ligger de på 3. plass blant verdens bilprodusenter.
Personbil-tallet vil sannsynligvis ende på 2 millioner da, opp fra de godt og vel 1 millioner som ble produsert i fjor. Det betyr en fortsatt solid vekst på de kommersielle, som altså skal ende på 3,3 millioner enheter. På tross at Kina er på full fart inn i frihandels-virkeligheten regner man allikevel ikke med salg av mer enn 2,1 millioner personbiler, altså en netto-import på bare 100.000. Noe høyere blir den nok, for det ligger en økende grad av eksport i produksjonstallet. Totalt regner man med et bilsalg på 5,43 millioner biler, så helt selvforsørget er altså ikke nasjonen. Den samme tenketanken som tar sjansen på disse spådommene kaster seg frempå med prognoser om årets salg også. De regner med at VW-produkter får en markedsandel på 41 %, hvorav de 24% kommer fra fabrikken i Shanghai, GM vil få 10 prosent mens Hondas Guangzhou-forbindelse vil ende på tredje med 8 prosent. Noe kinesiske bilindustri har mistet er sine festlige modell-navn. Da jeg for alvor samlet på brosjyrer het bilene fra Maos rike Peace, Progress og Red Flag. Den drømmetilværelsen opphørte da Chiangkashan kom med sin prototype i 1957. Etter det har vi måttet konsentrere oss hver gang vi skulle lære et nyt kinesisk bilnavn. Dongfeng er greit men hvem kan huske Lingyang, Changan eller Tianjin FAW Xiali?
Akkurat det var greiere før.
|