Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Sauber presenterer C22 Søndag kveld presenterte Sauber sin 2003-modell med betegnelse C22. Riktignok har vi omtalt bilen tidligere, med da ble lanseringen spolert av snøvær. |
||||||||||||||||
Denne gangen hadde teamet valgt å legge presentasjonen innendørs, i nærheten av Zürich lufthavn. Seremonimester var sjefen selv, Peter Sauber, som sammen med sine to førere, Heinz-Harald Frentzen og Nick Heidfeld dro teppet av den fargerike doningen.
”Målet vårt er å jage de tre store. I lys av at det nå finnes syv fabrikkteam er dette et ambisiøst mål, men jeg er overbevist om at vi skal greie det,” sa en optimistisk Peter Sauber foran et stort pressekorps. I de siste to årene har Sauber oppnådd en fjerde og en femteplass i konstruktør-VM med svært begrensede midler sammenlignet med de helt eller delvis fabrikkeide teamene. C22 er en helt ny bil, og teknisk direktør Willy Rampf sier den har et vesentlig større potensiale for videreutvikling gjennom sesongen enn hva tilfellet var med forgjengeren. Petronas-motoren, Ferraris fjorårsmodell, er forbedret med hensyn til både krefter og tyngdepunkt. Og når man ser hva Ferrari oppnådde med denne i fjor, bør ikke teamets begrensninger ligger på dette området. Nick Heidfeld som går inn i sin tredje sesong som Sauber-fører er godt fornøyd med bilen etter de første tester: ”Selv om C22 er ny så godt som tvers igjennom, har bilen fungert utmerket fra første stund. Det er et godt utgangspunkt for å sanke poeng gjennom sesongen.” Den andre føreren på teamet er Heinz-Harald Frentzen som debuterte for teamet i 1994 og siden ble der i to sesonger til før han kjørte for Williams, Jordan, Prost og Arrows. Også Frentzen er fornøyd med den nye bilen og sier den er godt ballansert og raskt reagerer på forskjellige innstillinger. Sauber har med seg sine sponsorer fra de siste sesongene anført av Credit Suisse, Red Bull og Petronas. Han presenterte også en ny samarbeidspartner av året, det russiske telecom selskapet Mobile TeleSystem som Sauber har inngått en flerårig avtale med og som bringer nye friske farger og sårt tiltrengte midler til teamet. En triumf for Sauber i en tid der han har sett to av sine konkurrenter forsvinne i løpet av de siste 12 måneder. Etter pressevisningen ble C22 vist for et stort publikum i forbindelse med et isshow som for anledningen het ”Car on Ice”. Der var også tidligere Sauber førere som Jean Alesi, Felipe Massa, Kimi Räikkönen og Karl Wendlinger tilstede.
Hyggelig at det fortsatt finnes fargeklatter som Sauber i Formel 1. Og hvis Max Mosley lykkes med sine kostnadsbesparende tiltak kan vi kanskje igjen få nye privatteam på banen.
|