Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ingen Hyundai til Bulgaria (foreløpig) Etter at Bulgaria måtte vinke farvel til den planlagte PSA/Toyota-fabrikken, som ble lagt til Tsjekkia i stedet, har de satt sin lit til Hyundai. Men nå måtte en skuffet finansminister fortelle at koreanerne har utsatt avgjørelsen til årsskiftet. |
||||||||||||||||
Bulgaria er ikke det eneste tidligere Warszawa-pakt landet som trenger litt utenlandsk investering i produksjon og arbeidsplasser. Men de trenger det nok mer enn de fleste. Og jobber hardt for å få det, slik at de kan ha en viss industri-base når de skal inn i EU i 2007. Så langt er det ingen store som har nappet på de magre agnene.
Selv om den regjeringen som tok over i 2001 har vakt respekt i utlandet for sin kjappe økonomiske reform og sin harde linje mot korrupsjon og svart økonomi, har ikke dette gitt seg uttelling i kassa. I løpet av fjorårets første åtte måneder ble det investert like mye utenlandsk valuta i Tsjekkia som Bulgaria har klart å trekke til landet over de siste ti år! Derfor var det med et sterkt håp Bulgaria satte i gang da Hyundai sa de skulle gjennomføre en studie med hensyn på å få en fabrikk opp i det tidligere Øst-Europa innen 2005. Det ble snart åpenbart at de så meget nøye på Bulgaria, men så har det altså skåret seg. I følge finansdepartementet skyldes det tre ting. Hyundai har foreløpig valgt å konsentrere seg om sine andre oversjøiske investeringer: 1 milliard dollars for å bygge ny fabrikk i USA, og en halv for å få opp en samarbeidsfabrikk i Kina – begge to på nett innen utgangen av 2005. Den andre årsaken var at det står ganske dårlig til med Hyundais fabrikk i Tyrkia for tiden, forutsetningen var at de to skulle jobbe tett sammen. Den tredje årsaken skal være at de dele-fabrikkene som finnes i Bulgaria i dag er temmelig nedkjørte. Hyundai hadde opprinnelig tenkt å bruke en av dem som basis for sitt engasjement. Uten noe særlig håp sa man på offisielt hold at ”vi venter en avgjørelse fra Hyundai i løpet av året om hvorvidt de vil bygge en flunkende ny fabrikk i Bulgaria” Skulle det være litt Bulgarsk bilhistorie på tampen? Den er grei – det finnes ingen. Ikke siden 1990 har det vært samle-montering av utenlandske biler. Det eneste momentet som omtales med en blanding av begeistring og undring var at det ble satt sammen et antall Alpine-modeller der i 1960-årene. Hvor og for hvem kan ingen riktig svare på i dag.
Men, tross alt, bedre enn norsk bilhistorie.
|