Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Godt nytt år? Nei, 7 % ned! Så er de offisielle registreringstallene for januar 2003 – hele EU/EFTA-Europa – her. Det ble ikke noe godt nytt år, nei. Ned 7 prosent fra en januar 2002 som heller ikke var spesielt bra. En skuffende fortsettelse var det også på en desember som tydet veldig bra. |
||||||||||||||||
Hvis vi ser på bilmerkene først kan vi slå fast at VW igjen er største merke med 10,1 prosent av markedet, men de som har økt mest er nok Opel som har gått fra 8,7 til 9,4 prosent, og Citroën som har gått fra 6 til 7,3%. Audi glipper litt, det samme gjelder Peugeot, og både Ford og Volvo må se tilbakegang i markedsandel. Toyota tar i, det samme gjelder (endelig) Mazda og Mercedes øker litt mer enn BMW.
Markedet totalt har gått tilbake fra 1.280.000 biler til 1.190.000, så dermed sier det seg selv at det er enda færre som har økt i volum. Der finner vi nå bare Citroën, Land Rover, Toyota, Mazda, Honda, Saab, Chrysler og Mini. Oppi dette bildet har da faktisk Norge, med sine minus 5,6 prosent, sunket mindre enn resten av Europa. Og om Finland har gått frem med 16 prosent hjelper liksom ikke det så mye på totalen, når store markeder som Tyskland (minus 2,6) og Italia (minus 14,5) og Storbritannia (minus 9,1%) går kraftig tilbake. Av de nærmeste naboene våre gikk Danmark tilbake med 5,6 prosent til 6.677 nye biler (så vi solgte flere enn dem i januar!) mens Sverige økte med 17,6 prosent til 19.162 enheter.
Forøvrig finner du som vanlig den komplette Europa-statistikken på ved å klikke på våre linker.
|