Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kina-VW med 1 mill. i kikkerten Mens det butter på andre markeder er det kinesiske i full utvikling. Volkswagen er blant dem som virkelig profitterer på det. 513.000 biler solgte de der i fjor, det er 43 prosent frem. Nå ser de i retning av en million. |
||||||||||||||||
I fjor smatt det kinesiske personbilmarkedet for første gang over 1 million-merket. Det aller meste er biler produsert i samarbeid med utenlandske fabrikker. Volkswagen står i spissen for denne innsatsen, mer enn 50% markedsandel, og en solid økning gjorde en nylig pressekonferanse i Singapore forholdsvis lystig.
Der kunne tyskerne blant annet fortelle at de nå siktet seg inn mot et årlig volum på 1 million biler og at det skulle nås i 2007. Han sa videre at de drømte om å kunne eksportere biler fra Kina til bl.a. Tyskland, men at det foreløpig er urealistisk blant annet fordi enkelte store komponenter fremdeles er for dyre. Men det ble lagt til at en viss eksport av deler er allerede på gang. ”Men Kina vil bli en total-integrert del av VW-operasjonene” sa styremedlem Robert Büchelhofer ved pressekonferansen. Produksjonsøkningen vil blant annet skje ved hjelp av nye modeller. Alt i år skal kineserne få seg servert fem nye modeller: Gol, Polo Sedan, Touran, Golf IV og Audi A4. Disse, og kommende nyheter vil blant annet kreve at VW investerer 3 milliarder Euro der de neste fire årene.
Det er åpenbart en av de beste regionene de kan putte penger i akkurat nå. Mens VW på verdensbasis gikk tilbake 20 prosent økte man i Japan med 3,3 prosent til 72.000 biler – i et synkende marked. Og i resten av Sydøst-Asia og Stillehavs-regionen gikk man frem med nesten 11 prosent til 37.000 biler. Totalt i hele området ble det solgt mer enn 620.000 enheter fra VW-Gruppen. det er en fremgang på nesten 35 prosent.
|