Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Opel med bedre helse Januar-tallene for nyregistreringer i Europa var veldig bra for Opel. De erobret markedsandeler, bedre enn de fleste. Dessuten viser økonomitallene for i fjor at GM-datteren igjen er på rett kurs. |
||||||||||||||||
Det låter kanskje utrolig for oss, men på det tyske hjemmemarkedet ligger faktisk Mercedes-Benz foran Opel på registreringsstatistikken. Men i januar klarte Opel å få registrert 28.500 nye personbiler, det er bare ca. 250 biler bak Mercedes, så her kan det skje plassendringer når denne måneden er slutt.
For Opel betyr dette en fremgang på nesten 25%, mens Daimlerchrysler tapte ca. 6 prosent. De var ikke alene om minusen. VW tapte 4,3 prosent mens Ford raste mer enn 20%. BMW gikk frem med 9,4 prosent. Dette kan være tegnet på at nå er det ikke bare bunnlinjen som blir bedre, men også det som i siste instans skal produsere bunnlinjen, nemlig bilproduksjon og -salg. Fordi, forut for januar-registreringene dukket fjorårets økonomiske resultater opp. Og de viser at rekord-underskuddet fra 2001, på nesten 700 millioner Euro, ble halvert. Ikke fullt så godt som de største optimistene hadde håpet, men bedre enn ledelsen hadde sagt og et tydelig signal på at man er på rett vei. Olympia-planen, Opels saneringsprogram som ble iverksatt i fjor, antydet et driftsresultat på minus 450 millioner Euro i 2002. Opel-forhandlerne hjemme ser positivt på det som skjer, og selvfølgelig ser de frem til både Meriva- og den senere Signum-lanseringen. Men akkurat nå er det forhandlerkontraktene det står på. Forhandlerforeningen er akkurat nå forholdsvis mugne på Rüsselsheim på grunn av ordlyden i de nye forhandlerkontraktene, og de truer med å bryte et hvert samarbeide med fabrikken.
Det blåser sikkert over, og man kommer sikkert til en enighet, men akkurat nå trenger Opel-fabrikken fullt mannskap for å utnytte medvinden mens den er der, for den kan snu fort.
|