Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
PSAs 2002: omtrent som 2001 PSA-gruppen, Peugeot og Citroën, avsluttet fjoråret omtrent som markedet hadde ventet: med en gevinst på omtrent samme nivå som i 2001. 1,69 milliarder Euro ble tallet. |
||||||||||||||||
Når det gjelder driftsresultat kunne PSA slå til med en kraftig vekst. 2,91 milliarder Euro var 9,8 prosent mer enn i 2001, og skyldes ikke minst den økende etterspørselen etter dieselbiler. Deres FAP er ganske enestående og var sikkert med på at antall dieselbiler økte med 5,4 prosent, til en verdi av 54,4 milliarder Euro.
FAP? Det er deres kunstgjødselfyrte partikkelfilter (jeg tuller ikke) som jeg skal fortelle litt mer om neste uke, når Ford har offentliggjort en ny stor innkjøpsplan for nettopp slike motorer. Det er også dieselteknologien, og Europas enorme tørst etter dette drivstoffet, som gjør at gruppen er optimist når det gjelder årets driftsresultatet. ”Det kommer til å øke til noe over 3 milliarder”, sier de. PSA sier også at de regner med å bedre driftsmarginen i år, og tar sikte på 5,2 prosent. Ambisiøst, for denne franske bedriften er allerede blant verdens mest profitable. For 2002 banket marginen på 5% merket, nå skal den altså enda mer i været.
Det er forøvrig verd å merke seg at akkurat i øyeblikket er det Citroën som triller litt ball-i-hatt med Peugeot. Og ikke bare i rally-løypa. Citroën solgte 1,312 millioner biler i fjor, og økte dermed med 6,3%. Peugeot måtte nøye seg med en vekst på 2,9 prosent, til 1,9 millioner biler, men en trøst er det vel at med 206 har de Europas mest solgte bil. I år skal det forøvrig bygges 3,35 millioner PSA-biler, beskjedne 100.000 flere enn i 2002.
|