Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Rekord-resultat for Renault Først og fremst takket være sin japanske datter kunne Renault bokføre et rekord-resultat for 2002. Konsernet ser også ganske lyst på dette året. |
||||||||||||||||
”2002 var et meget godt år for Renault”, kunne konsernsjef Louis Schweitzer (bildet) fortelle pressen nylig – og da overdrev han ikke særlig. Nesten en fordobling i forhold til fjoråret kunne han fortelle om på inntektssiden: fra 1,05 til 1,96 milliarder Euro (forresten ikke helt sammenliknbare tall for 2002 var det første året de kjørte bokføringen etter IAS-regler).
Omsetning var nesten helt identisk med den i 2001: 36,4 milliarder Euro var 0,04 prosent tilbake, på tross av at de økte volumet med 2,9 prosent til 5.139.505 biler (derav 2.403.975 Renaulter – Nissan er med andre ord nesten 333.000 biler større). Globalt hadde de dermed 9,1 prosent markedsandel. I Europa solgte de 2.301.268 biler, her var det først og fremst Renaults dieselmotorer som sikret at de ikke sank i samme takt som resten av markedet. I Tyskland gikk de faktisk frem, med 227.200 Renaulter var økningen på 3,1 prosent i et sterkt fallende marked.
I Renaults gevinst-tall ligger det endel andre bilmerker. Franskmennene eier 20% av Volvos lastebilfabrikk, derfra fikk de 71 millioner Euro. Men den største potten kom selvfølgelig Nissan med – de bidro med 1,34 milliarder. Og dermed kunne Renault slå til med en utbytteøkning fra 0,92 til 1,15 Euro pr. aksje.
|