Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bremsene på hos VW 2002-tallene for Volkswagen-gruppen viser at det begynner å bremse. Ferdinand Piëch gikk av i tide, det er ikke han som sitter med resultatet av aldrende modellpark og ikke helt vellykket modellpolitikk. Omsetningen gikk ned og det samme skjedde med fortjenesten. |
||||||||||||||||
Vi vet allerede at volumet sank fra 5,1 millioner biler i 2001 til rett under 5 millioner i fjor – akkurat det er en litt kjedelig psykologisk barriere. Verre er det at salget synker mer i USA, der gikk Audi/VW-salget tilbake med 3,5 prosent i fjor, men med økende takt – i januar i år var tilbakegangen på hele 16 prosent.
Omsetningen sank med 2 prosent, til 93,3 milliarder Euro, og av dette tjente man rett under 4 milliarder før skatt – ned 9,6 prosent. Men på tross av denne nedgangen betaler man ut samme utbytte som i fjor – foreslås det. Markedet reagerte med et langt gjesp. ”Dette var som forventet” sa analytikere og aksjene beveget seg ikke med en prosent en gang. Lyspunkter er det noen av: omsetningen i Asia klatrer sterkt, og det er spennende nye modeller på gang. Golf først, og så Passat. Men begge disse modellene koster penger, 9,12 milliarder Euro kostet produktutviklingen og andre investeringer i fjor, opp 17,5 prosent. Det blir ikke mindre i år. Litt offentlig skittentøyvask mellom styremedlemmer, og EU-bråk om VWs interne regler om aksjefordeling, sammen med velpubliserte problemer med dypfryste motorer, hjelper heller ikke på stemningen rundt konsernet.
At dagens leder Bernd Pischetsrieder har et problem er vel egentlig ganske opplagt når han i forbindelse med det foreløpige årsoppgjøret heller ikke vil fortelle markedet om utsiktene for i år. Det er vanlig at det sukker opp litt kvalifiserte spådommer ved en slik anledning. Men foreløpig ikke et ord om hva investorene kan vente å få igjen for pengene sine etter i år.
|