Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
2002: bilpriser + 2,5% Lavere enn EU-snitt Våre venner i eurocarprice.com har nå regnet ut det europeiske nybilprisbildet for 2002. Som vanlig ligger vi blant de høyeste på nybilpris, men prisøkningen var lavere her hjemme enn snittet i Europa. |
||||||||||||||||
2,5 prosent økte nybilprisene med i Norge i fjor. Det er lavere enn det som var snittet i Europa, forteller Eurocarprice.com som blant mye annet også følger denne utviklingen. Dette er lavere enn i de fleste andre land i Europa, snittet var et pluss på 4,4 prosent, og de landene vi har oppfattet som spesielt spennende å gråimportere fra har alle hatt meget solide påslag. Danmark hadde et pluss på 8,4%, Finland på 5%, Portugal på 7,3 og Polen på 9,5.
Sannsynligvis kan alle disse endringene ses på som fabrikkenes forsøk på å Euro-prise produktene sine, selv om det ikke er helt åpenbart at det er det som skjer. De eneste landene som hadde lavere prisstigning enn Norge var forøvrig Tyskland (2,1%), Storbritannia (2,0%) og Tsjekkia (minus 0,8%).
Sammen med disse informasjonene kom samtidig listen over nybilprisene med skatter og avgifter inkludert. I forhold til en index på 100 for Euro-landene, lå Norge der på 173. Bare danskene banket oss med 190. Fra Norge var det ellers et langt sprang ned til tredje verste, Finland, på 134. Tsjekkia og Polen har de billigste bilene i innkjøp, på 86 og 96. De andre som ligger under 100 er Italia, Sverige, Belgia, Spania, Tyskland og Frankrike.
|