Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kia og Hyundai varierer på bunnlinjen
Mens Kia setter bunnlinjerekord for tredje år på rad, må den store fetteren Hyundai fortelle om et skuffende resultat, på tross av et skikkelig hopp i omsetningen. |
||||||||||||||||
Etter fjerde kvartal kunne Hyundai fortelle om et salg som hadde hoppet fra 5,56 trillioner won (det er så gøy med disse myntenhetene) i fjerde kvartal 2001, til 7,33 trillioner i fjor. Det var langt over det analytikere hadde ventet. De antydet en omsetning på 6,65 trillioner, til gjengjeld hadde de trodd på et resultat på 313 milliarder der. Resultatet ble imidlertid på labre 253,8 milliarder, så vidt opp fra 2001s Q-4.
Hyundai forklarer skuffelsen med nye bokføringsregler som gjør at de har måttet føre utvikling og forskning med en gang. De regner imidlertid med et bedre 2003. En felles R&D utgift på 2,25 trillioner won (opp hele 50%) skal sikre attraktive nye modeller både for Hyundai og Kia, og Hyundai regner med å omsette for 28,2 trillioner, med enda større vekt på biler i de øverste segmentene, der fortjenesten er meget bedre. Markedet er imidlertid skeptisk og regner med at GM/Daewoo virkelig kommer til å begynne å vise muskler nå. Aksjekursen raste i hvert fall med 3,2 prosent, og det var rett i forklant av resultatet. Kia kan derimot fortelle om rekord for tredje år på rad. For hele året ser det ut som om de har økt resultatet med 26% på 14 prosent økning av omsetningen. I fjerde kvartal alene ble nettoresultat 293 millarder won – opp fra 130 milliarder et år tidligere. Driftsresultatet i kvartalet endte på 310 milliarder (en dobling) på 4,3 trillioner omsetning – som var opp med 32 prosent. For i år regner Kia med å øke driftresultatet med 50% til 990 milliarder på en omsetning som ikke øker med mer enn 17 prosent – til 16,4 trillioner.
Og tenke seg, at denne fabrikken var nesten konk for bare 5 år siden. Det er ikke bare hos Nissan det skjer undre.
|