Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Renault kjempeinvesterer for X90 i Russland Renault kaller det selv den største investeringen noen bilfabrikk har gjort i Russland, da de offentliggjorde planene for å legge 230 millioner Euro i en ny bilfabrikk som skal bygge den kommende X90 modellen. |
||||||||||||||||
X90 er en meget spennende modell. Den skal bygges på B-plattformen (som brukes av dagens Micra og morgendagens Clio) og skal i produksjon på Dacia-fabrikken i Romania i løpet av neste år. Og nå, altså, også i Russland. Men der blir ikke den nye storfabrikken ferdig før i 2005.
Renault beskriver X90 som en liten familiebil, utviklet for land med stort transportbehov, men med en økonomi som enda er i utvikling. Bilen skal være rommelig og rett frem, ingen unødige detaljer, men den skal være fullt oppdatert hva angår sikkerhet og miljø. Hvorfor en slik oppskrift skal reserveres for heldige markeder som Russland og Romania er kanskje litt vanskelig å forstå. Denne storsatsingen ble gjort kjent ved en pressekonferanse i Moskva, der også byens borgermester var til stede. Grunnen er at den nye fabrikken skal bygges på anlegget til Avtoframos, en bilfabrikk som eies 38 prosent av Moskva by, resten av Renault. Helt siden 1980 har Renault operert derfra. Der bygges det for tiden en Clio med rumpe, men ikke flere enn 10 om dagen. Symbol, heter den, og sammen med importerte solgte Renault ca. 8000 biler i Russland i fjor. I år håper de på 11.000, men når den nye fabrikken er på lufta skal de selge 100.000 regner de med. I fjor ble det totalt solgt 1,5 millioner biler i Russland.
Den nye fabrikken får en produksjonskapasitet på 60.000 etter to-tre år, med ca. 2000 ansatte. Endelig volum-mål er 120.000 biler/år.
|