Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota fester Europa-grepet Toyota har nå gjort noen formelle trekk som gjør den europeiske delen av organisasjonen meget mer europeisk. Kortere kommandolinjer, raskere beslutning, er begrunnelsen. Enda sikrere grep om distribusjonen, leser vi ut av det. |
||||||||||||||||
Formelt har kapitalen hos de europeiske Toyota-eide importørene vært eid av Japan. Toyota Motor Corporation har stått bak blant annet de 12 heleide filialene som er med i dagens reorganisering. Men nå er eierskapet i filialene i Tyskland, Storbritannia, Italia, Frankrike, Spania, Danmark, Finland, Sverige, Polen, Russland, Tsjekkia og Ungarn overdratt til TMME, Toyota Motor Marketing Europe.
Man skulle tro at det ikke betød en ting, i og med at TMME også eies av TMC, men alle som kjenner japansk organisasjon vet at slike ting gjør en forskjell. Når årsrapporten for Tyskland skulle gjøres ferdig måtte originalen kurersendes til Tokyo for å bli påført nødvendige underskrifter, for så å kurerfraktes tilbake. 14 dager og noen kroner ekstra. Nå skal den tross alt bare flys til Belgia. Toyota snakker om mer effektiv organisering av salg og markedsføring i disse 12 selskapene, og bedre bruk av tilstedeværende synergier. Det låter egentlig som floskler, i bunnen ligger det nok et ønske om for det første å gjøre Europa-Toyota europeisk, sik de har klart å gjøre USA-Toyota amerikansk. For det andre låter det som et ønske om å kunne reagere kjappere i et marked som er i større forandring enn noen andre har vært noen gang. Et marked der for eksempel kundene er blitt verdens mest utro, og forhandlerne viser samme tendenser. Grunnen til at Norge ikke er med i denne runden er at TMC i første omgang nøyde seg med distribusjonsselskaper som var 100 prosent eid. Med det sies ganske klart fra Toyota i Drammen at det vil ikke forundre dem om noe liknende skjer med de 40% Toyota eier i den norske importøren ganske snart.
Det er for øvrig verd å merke seg at Toyotas europeiske produksjonsselskaper eies av et europeisk selskap. Men der er til gjengjeld en Toyoda direktør.
|