Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kjøreglede Jeg er ikke kresen når det gjelder kjøretøy. Prisen på redskapen er ikke avgjørende for hvor vellykket turen skal bli, men det er en forutsetning at redskapen fungerer slik det er tenkt at den skal fungere. Det hjelper lite å ha en kostbar og moderne bil, hvis du må kjøre flere timer med bare ett hovedlys på grunn av en så enkel ting som at det ikke er mulig å skifte lyspære uten omfattende ommøblering i motorrommet. |
||||||||||||||||
Dette er en trend som dessverre brer om seg, og som til nød kan forsvares hvis den skyldes at bilen har xenonlys, men i biler med halogenpærer må det være en selvfølge at det er enkelt å skifte lyspærer i hovedlysene.
En annen trend jeg er svært skeptisk til er betjenings-sentraler hvor innstilling av radio, lydanlegg, klimaanlegg og andre elektroniske kontroller er samlet under felles brytere. I Opel Vectra må du inn på en meny og en undermeny for å kunne stille klimaanleggets luftfordeling, i Primera må du også først velge en meny før du kan stille radio eller klimaanlegg. Klimaanlegget bør kunne styres direkte uten undermenyer, alle menyer krever nemlig at du tar oppmerksomheten bort fra kjøringen. I BMW 7-serie har de virkelig gått for langt, men det måtte litt spesielle kjøreforhold til før det ble åpenbart for meg hvor tungvint i-Drive virkelig kan være. I 7-serien er det tre innstillinger av antispinnkontrollen; Helt aktiv og maks 4 prosent spinn, delvis aktiv og maks 13 prosent hjulspinn og til slutt helt av. Under spesielle kjøreforhold, for eksempel i løs snø, er det best å kjøre med antispinnkontrollens trinn to som tillater opp til ca. 13 prosent hjulspinn. I 3-serie som har samme løsning aktiverer du den funksjonen ved å holde en knapp på dashbordet inne i noen sekunder. Enkelt og funksjonelt, og en operasjon du kan utføre mens du kjører. I 7-serien må du inn på en av de mange i-Drive menyene, og når du har funnet riktig meny må du finne riktig funksjon. I beste fall trenger du ikke lenger den funksjonen når du endelig finner den, er du uheldig må du rygge ned og ta fart på nytt. Helst skal du stoppe, i-Drive er ikke egnet til å brukes mens du kjører. I biler bør direktevalg av alle funksjoner som brukes under kjøringen være en selvfølge! BMW jobber allerede med å forenkle i-Drive og jeg håper andre bilprodusenter tar lærdom av BMWs erfaringer. Blant bilprodusentene er det blitt populært å snakke om kjøreglede, og i dag skal alle selge oss kjøreglede. Det er vanskelig å definere kjøreglede, men den er tydeligvis lett å selge. Jeg finner kjøreglede i de fleste biler. For meg ligger ikke kjøregleden i bilen, men i kjøringen. Blant alle turene, de i Porscher, BMWer og Ferrarier medregnet, er det fortsatt en tur i en sliten Renault 6 som varmer mest.
God tur, finn kjøregleden og kos dere!
|