Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford med fransk diesel Ford har hatt diesel-avtale med PSA i fem år nå. Nå er avtalen utvidet, nye motorer kommer, samtidig som Europa snart kjøper 50/50 diesel og bensin. Og samtidig koster dieselolje mer enn noensinne. |
||||||||||||||||
PSA er blant verdens ledende dieselmotorprodusenter. Ikke bare i volum, men også i teknologi. I 2000 kom Peugeot og Citroen med et unikt sot-filter for sine store motorer. Siden den gang er det bygget 400.000 motorer utstyrt med slike.
Nå har Ford og PSA utvidet samarbeidet sitt og i første omgang er det presentert to nye motorer som skal i til sammen 37 forskjellige modeller i årene som kommer. Den største av motorene er på 2 liter, turbo, 16 ventiler og common rail, selvfølgelig og 136 hester. Den minste motoren er imidlertid den mest interessante, 90 eller 110 hester, og med vekten så lav som 120 kg betyr det at selv de minste bilene kan benytte denne. Allerede fra høsten av vil vi finne disse motorene i modeller som er kjent i dag. Og det vil nok være med på å jekke opp Europas diesel-andel enda mer. Når fjoråret er endelig bokført vil vi nok kunne slå fast at nesten 41 prosent av alle nye personbiler er utstyrt med dieselmotor. I 2001 var kvoten 38 prosent. Tyskland har 38 prosent dieselbiler, Østerrike er verdensmester med 69,6 prosent mens Frankrike nå har 53,3%.
I Storbritannia skulle det bare en skatteregel til for å øke dieselandelen fra 15 til 25 prosent på et år. Og siden en del av oss fremdeles hevder at dieselmotorens største fortrinn er fiskal skal det bli spennende å se om de siste dagers prisøkning på diesel kommer til å gjøre utslag på nybilsalget. På grunn av en kald Euro-vinter, og økt etterspørsel i USA har prisen på fyringsolje (og diesel som er nesten det samme) føket i været raskere enn andre oljeprodukter. I Tyskland koster nå bensinen €1,14, mens diesel koster 97 cent. Prisforskjellen har aldri vært mindre.
|