img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Skal vi hjelpe dem – eller?
Vi oversvømmes på veiene av dårlige vogntog med dårlig betalte sjåfører fra tidligere østblokk-land. Denne vinteren har det vært ekstra mye fokus på dette, på bakgrunn av utforkjøringer med østeuropeiske vogntog med dårlige dekk og uten kjetting.

Vi har her på lederplass kritisert myndighetene for sendrektighet og feighet, for at de ikke trumfer igjennom krav til mønsterdybde og medbragte kjettinger – til tross for EU-protester. Vi synes fortsatt samferdselsministeren er feig, som ikke har skåret igjennom.


Isteden har hun bedt Vegdirektoratet om statistikk som beviser at det er som hevdet, at mange østeuropeiske vogntog ikke er skikket for norsk vinter og norske vinterveier. Den statistikken kunne hun lett hentet ut av bergingsfirmaene eller lastebilimportørenes døgnservice-tjenester. De melder om det samme, i kulde og snø er de østeuropeiske vogntogene i flertall.

Jeg fikk forleden servert en gledeshistorie om hvordan en forhandler hadde tatt vare på en østeuropeer som hadde kollidert og ble stående ved verkstedet en tid. Han fikk nøkkel til anlegget, mat i kantina og ble utstyrt med en varm jakke når han vel kom av gårde igjen.

Dagen før hadde jeg hørt en annen historie, i en lokalavis sto det om et vogntog fra Estland som sto parkert på en buss-lomme og som hadde stått der en stund. Det var en ventil til bremseanlegget som var røket, en liten sak som lett kunne vært ordnet, men som det tok tid å få gjort.

Ved Mandal ila politiet sjåføren på et vogntog å skaffe kjettinger, det hadde snødd mye og bilen kom ikke i gang på flatmark. Sjåføren valgte å stå stille til snøen var smeltet!

Hvorfor disse historiene og hvorfor blir bilene stående? Jo – sjåførene på flesteparten av disse bilene har ikke økonomiske midler til å kjøpe deler, rekvirere bergningsbil eller endog kjøpe kjettinger når det er glatt.

I motsetning til lastebilforhandleren (ære være ham for utvist medmenneskelighet) som stilte opp med varme i førerhuset, mat, dusjanlegg og vinterjakke til en sjåfør, hørte jeg det motsatte noen dager før.
Bilen som sto på en busslomme og manglet en ventil, hadde av hjemmekontoret fått beskjed om å bli på stedet, hjelp var underveis. Det kunne ta noen dager, men et vogntog fra samme firma i Estland skulle til Norge og ville ta med seg en ventil og verktøy slik at ting kunne fikses billig, på stedet. At sjåføren i mellomtiden bodde i et førerhus i kalde Norge, var ikke av særlig betydning kunne det virke som.

En lastebilleverandør som jeg spurte om ikke lett kunne hjelpe vedkommende, sponse ham med deler og mekaniker, hadde helt motsatt syn på det hele enn forhandleren som tok sjåføren “inn i varmen”.
Han mente at dersom vi hver gang en østeuropeer gikk av veien, havarerte eller fikk andre problemer, stilte opp og sponset dem med deler og service, desto lettere ville disse sjåførene fortelle hjemme om hvordan det var å kjøre i Norge. At du får hjelp, helt uten penger!

Jeg synes sistnevnte leverandør har et viktig poeng. Disse østeuropeiske transportselskapene konkurrerer med egen lastebilnæring, de har sjåfører som på det beste tjener 2000,– norske i uka, altså 8.000,– kroner i måneden!
Det er de som har bra betalt. De kjører hit med redskap en norsk sjåfør neppe hadde våget å kjøre på flate østlandsbygder sommerstid, dette tar de over fjellet til vestlandet eller nordover på vinteren, uten å ane hva de gir seg ut på.

Vi skal selvsagt hjelpe dem med berging etc., men la dem ikke bli sponset på noen som helst måte. La dem komme hjem og fortelle at de havarerte, måtte bo i dagevis i en kald bil, måtte vente på deler hjemmefra, kom ikke opp i de verste bakkene og var redde. Først da vil kanskje transportfirmaene tenke seg om og ikke gi seg på å kjøre til Norge med dårlig materiell og underbetalte sjåfører.

Et annet spørsmål jeg har i den sammenheng kommer vi ikke utenom. Hvilke firmaer i Norge bestiller varer kjørt hit med dårlige østeuropeiske lastebiler (det finnes bra også)? Hvilke firmaer synes det er OK at lasta står en ukes tid på en busslomme?
Jeg bare spør?

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer