Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
VW: Glem 2003, tilbake i 2004 Fra Glasspaviljongen i Dresden kom dagens tall om fjorårets resultater. Ikke Bra. Samt antydninger om dette årets resultater: Glem det. Men i 2004 er kjempekonsernet tilbake så det merkes. |
||||||||||||||||
Nå er det aksjonærene denne beskjeden går til. For kundene er det jo egentlig et motsatt budskap som formidles, nemlig ”bilene våre er så glimrende at vi ikke klarer å ta oss godt nok betalt for alt de inneholder”. Det er jo, når alt kommer til alt, det det dreier seg om: forskjellen mellom penger inn og penger ut.
Konsernet fikk et driftsresultat på 4,76 milliarder Euro i fjor, et godt stykke under de forsiktige fem milliarder pluss man hadde regnet med. Før skatt ble bunnlinjen 3,99 milliarder (4,41 i 2001) på en omsetning på 86,95 milliarder (tilbake fra 88,5 mrd). Måler man dette i avkastning på investert kapital ser man at den verdien er sunket fra 9,4% i 2001 til 7,4% i fjor. En god bankplassering hadde kanskje vært like smart? Nå regner riktignok fabrikken med å selge flere enn fem millioner biler igjen i år, men det er lite håp om å kunne nå fjorårets inntjening. Dessuten vil for eksempel første kvartal i år ligge betydelig under omsetningstallene i førte kvartal i fjor. Markedet i Europa og USA er fremdeles ikke i form.
Derimot håper konsernledelsen at takket være ”kostsenkinger og nye modeller” vil dette bildet bli sterkt endret neste år. Litt betenkelig er det imidlertid at innsparingene blant annet går på investering i forskning og utvikling. I fjor ble den posten trimmet med ca. 1 milliard Euro, vi kan nok vente et tilsvarende kutt i år.
|