Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fuore fra Subaru Det er mulig jeg er den eneste som likte Subarus konseptbil på Geneve-utstillingen. Eller kanskje var det jeg egentlig likte, at Subaru endelig har tatt seg selv i nakken og bestemt seg for å formulere et eget design-språk. B11S, som konseptet het, ga klare signaler om det. |
||||||||||||||||
Det er et problem med japanere. Man stiller dem ikke spørsmål som kan virke støtende, eller som er beregnet på å få dem ut av fatning. Derfor vet jeg enda ikke hvor Andreas Zapatinas er i bildet. Fordi:
For et år siden flyttet denne greskfødte designeren fra det delvis GM-eide Alfa Romeo til det delvis GM-eide Subaru. Historien gikk på at han skulle tilføre Subaru en nødvendig dose av identitet og design-språk og på sikt skulle han overta plassen til Kiyoshi Sugimoto – sjef for fabrikkens designavdeling. Etter det er Sugimoto utnevnt til Vice President, men fremdeles General Manager for Subarus designavdeling. Da den store, hvite, firedørs coupéen ble avduket var det Sugimoto som fikk kreditten, og det ble lagt vekt på at denne var utviklet under den nye Subaru-sjefen, Kyoji Takaneka. Forsiktig nærmer jeg meg subjektet med Sugimotosan, men det eneste som dukker opp der er at de som har bidratt mest til dette konseptet er Barcelona-baserte Fuore Design – som er et uavhengig konsulentfirma ledet av Erwin Himmel som forlot VW-konsernet da det ble ganske åpenbart at han ikke ville bli den nye designsjefen der. Så hvor Zapatinas er i bildet får jeg forsøke å avklare pr. forsiktig korrespondanse, og imens slå fast at denne bilen var svær, men hadde beholdt alle Subarus tekniske spesialiteter som firehjulsdrift og flat motor. Både dashbordet og hele bilens profil er ment å bringe tankene i retning av en flyvinge, antakelig for å minne oss om at Fujis fortid inneholder en sterk kontingent aeroplaner. Også her er vi på B-søyle-løs firedørs-løsning, og det matte glasset i taket skal være sterkt inspirert av japanske parasoller. Den iskalde hvitfargen på utsiden er utrolig dristig, man skal være meget sikker på det man har gjort for å velge en lys farge på et karosseri som dette. Når det attpåtil brukes en sterk blåfarge inni, blir de kontrastene som fremhever de uventede delene av designet spesielt iøynefallende.
Motoren er forøvrig ny, tre liter og 6 sylindre – i denne utgaven med twin turbo og 400 hester. Til firehjulsdriften er det variabel dreiemomentavlevering og elektro-hydraulikk kontrollerer den fem trinns automatiske gearkassa. Begge deler kan vi se for oss i produksjonsutgaver senere. 1580 kg. tyder på at deler av denne allerede nå er konstruert for produksjon.
|