Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Juling for bil-aksjer Wall Street ga bilaksjene skikkelig juling i går. Verst gikk det ut over Ford – når man har justert kursen for splitter og emisjoner viser det seg at den ikke har vært lavere siden november 1991. |
||||||||||||||||
Ford er igjen plaget av historier som ikke har med biler å gjøre. Det er vel ikke mer enn en måned siden en intern undersøkelse lagde en del støy rundt toppsjefen, Bill Ford, som angivelig skulle ha vært ganske fiks med noen aksjer. Intet galt var gjort, var konklusjonen, men Ford vil selge aksjene allikevel og gi fortjenesten bort til et veldedig formål.
Nå er det dels ganske store oppslag om Fords mulige (umulige sier Ford-folket selv, de har tross alt 23 milliarder dollars i banken) bankerott, og dels er det Bill Fors høyre hånd, Sir Nick Scheele som blir sjekker for en mulig ugrei praksis ved overføring av alle konti til et eneste reklamebyrå. Muligens ikke noe galt her heller, men Ford trenger ikke slikt nå. Nesten 6 prosent ned, endte Ford på $6,60 i går. GM dalte med nye 2,5% og ligger på samme lave nivå som i januar 1995 mens Daimlerchrysler ikke ble truffet fullt så hardt: 2 prosent ned. Alle fabrikkene har gitt pessimistiske prognoser for annet kvartal også – det er allerede ganske klart at mars-salget også er labert. GM sier konkret at de skal kutte produksjonen med 10% i forhold til Q-2 i fjor. Og dermed raste selvfølgelig underleverandørene også. Selskaper som Delphi, Visteon eller Lear datt alle med 3-4 prosent de også.
Så da er kanskje tiden inne til å kjøpe?
|