img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
LEA FRANCIS
Blant de tusenvis av avdøde og begravde merker i bilens historie er det ikke mange som har blitt gravet opp igjen så mange ganger som Lea-Francis. Man kan saktens spørre seg hvorfor; riktignok hadde Lea-Francis noen store øyeblikk på sin vei, men en god del av de merker som har fått hvile i fred har hatt en atskillig mer gloriøs CV å by på.

Richard H. Lea og Graham I. Francis opprettet i 1895 et partnerskap i Coventry for å produsere avanserte og relativt kostbare kvalitetssykler. Syklene fikk fort et godt ry, og produksjonen ble utvidet til å omfatte navgear og reflektorer. I 1903 begynte den blomstrende bedriften også å eksperimentere med biler i et separat selskap, dette for å beskytte sykkelfabrikken dersom bilene ikke slo an.

Det var et klokt trekk, for ”eksperimentere” var ordet: Den hjemmelagde, horisontale og 3-sylindrede motoren som ble anbrakt under bilens gulv var både merkelig, upraktisk og ineffektiv i forhold til det urimelig tunge kjøretøyet. I løpet av de neste tre årene ble det bare bygd tre prototyper og av disse ble bare to solgt til åpenbart ikke altfor bilteknisk kyndige kunder. Utrolig nok greide Lea-Francis å selge konstruksjonsrettighetene til Singer, som like utrolig bygde enda noen få eksemplarer av dette misfosteret.

Etter denne første bil-fadesen tok fabrikken til fornuft og konsentrerte seg igjen om sykler. I perioden som fulgte fikk imidlertid motorsyklene sitt definitive gjennombrudd, og i 1911 hev Lea-Francis seg på bølgen. Denne satsingen gikk slett ikke så verst, og bedriften opparbeidet seg mer kompetanse på motorer – heldigvis, får en si.

Vulcan til hjelp
Så fort 1.Verdenskrig var overstått besluttet Lea-Francis å gjøre et nytt framstøt på bilmarkedet. Men denne gangen ville de gå opptrukne stier, så de satset på en lett bil med en konvensjonelle 2-liters 4-sylindret motor. Men de kjente ikke markedet, og bare 23 slike biler ble bygget før de i 1922 gikk inn på en samarbeidsavtale med Vulcan-fabrikken, som hadde bygget personbiler og kommersielle kjøretøyer siden 1903. Fra nå av bygde Vulcan karosserier til Lea-Francis, mens Lea-Francis leverte gearkasser og styresnekker til Vulcan.

Vulcans direktør C.B. Wardman fikk ansvaret for å håndtere begge bilmerkene, som fra nå av også fikk en rekke komponenter felles. Allerede på Londons Olympia i oktober samme år fikk Lea-Francis vise to helt nye, mindre modeller som sto utstilt ved siden av den eksisterende. Den minste hadde en oljekjølt, flat 2-sylindret motor fra Belsize Bradshaw og den litt større en konvensjonell firer fra Coventry-Simplex. Oljekokeren forsvant raskt igjen, men den andre nykomlingen fant kunder og utgjorde fram til 1928 ryggraden i Lea-Francis’ bilprogram. Denne bilen fikk modellnavnet C.

Logiske modeller, merkelig logo
Etter de første 91 eksemplarene ble motoren erstattet med en sprekere 1,25-liters toppventiler fra Meadows, og denne bilen ble hetende D. Akkurat som Ford ga Lea-Francis hver modell sin bokstav, men mer konsekvent i alfabetisk rekkefølge.

En av de merkeligste detaljene på disse bilene var logoen, der motivet er et fabelvesen som er en krysning av en enhjørning og ei havfrue. Bakgrunnen for logoen er ganske uklar, selv om en historie riktignok forteller at logoen var basert på utskjæringer som Richard Lea så på templer i Burma da han var på reise i det fjerne Østen i 1880-årene. Rundt denne logoen var en rød ring med navnet Lea-Francis øverst og Coventry nederst.

I 1924 gikk sjappa godt nok til at Lea-Francis kunne droppe sine etter hvert konkurranseutsatte motorsykler. Francis forlot samtidig firmaet for i stedet å arbeide for den svenske lagerprodusenten Skefco (det senere SKF).

Året etter produserte Lea-Francis 750 biler, men bygde riktignok ikke karosserier selv. Nå kom typene L og M med større Meadows-motorer på 1,5 liter, og merket begynte å synes i bilsport selv om bakakslene først viste seg å være litt for pinglete. Men dette ble snart fikset og motorene forsynt med kompressor i de kjappe Hyper-utgavene. I 1928 vant Kaye Don det internasjonale sportsbilracet Ulster TT med en Hyper. I 1928 og 1929 deltok de også i 24 timers-løpet på Le Mans og endte på henholdsvis 8. og 6. plass, i begge tilfeller som vinnere av 1,5-litersklassen.

Mer motortrøbbel – og konkurs
Da var Lea-Francis og Vulcan allerede i gang med en liten 1,7-liters sekser som det skal ha kostet 20.000 av datidens pund å utvikle, men som viste seg ekstremt lite driftsikker. At Lea-Francis på tre år greide å selge 350 biler med slike motorer er knapt til å tro. Vulcan trakk seg ut av samarbeidet og med den gikk Wardman. Først nå fikk Lea-Francis omsider skikk på sekseren i en 2 liters versjon. Sett forfra hadde motorblokka samme fasong som en spar, og den fikk da også oppnavnet Ace of Spades (sparesset). Men det ble ikke noe lykkekort – å rette opp fadesen med forgjengeren lot seg ikke gjøre.

I mai 1931 ble bedriften satt under konkursforvaltning og Richard Lea trakk seg ut. Bare 29 Lea-Francis ble solgt i 1932, 12 i 1933, 9 i 1934, 5 i 1935, da produksjonen stoppet helt. 9 biler til ble omsatt i 1936, men da fabrikken omsider fant kjøpere i 1937 sto fortsatt tre usolgte biler på lager.

Redningsmenn fra Riley
Nå fikk Lea-Francis sitt tredje liv ved hjelp av direktør George Leek og designeren Hugh Rose, som begge kom fra Riley. Det vitnet også motorkonstruksjonene i deres to nye modeller for 1938 om – De hadde to høytliggende, men ikke overliggende kamaksler med volum på henholdsvis 1,5 og 1,65 liter. Kun 83 eksemplarer rakk å bli bygget før 2.Verdenskrig brøt ut.

Under krigen svingte Lea-Francis seg opp økonomisk, bl.a som underleverandør for BSA, og da de gjenopptok bilproduksjon i januar 1946 hadde de en sterkere økonomisk plattform enn på flere tiår. Bilen var den største førkrigstypen med motoren oppboret til nærmere 1,8 liter. Karosseriene var 4-dørs sedan, 2-dørs coupé eller stasjonsvogn – også woody om ønskelig. 3062 eksemplarer ble bygget fram til 1952, og underveis ble bilen modernisert med torsjonsfjærer, hydrauliske bremser (men KUN på forhjulene!) og innebygde lyskastere. Motorene i disse bilene var en juvel som lett lot seg trimme og som fikk en sentral rolle hos engelske racerbilbyggere. Bl.a. drev de Connaughts første konkurransebiler. Lea-Francis bygde også egne sportsutgaver, den kraftigste hadde en 2,5 liters motor på 105 hk og toppet ved 165 km/t.

En større sedan med den største motoren og pongtongkarosseri ble presentert i 1949, men bare 231 slike biler ble bygget. For bortsett fra motorene var bilene fra Lea-Francis begynt å bli umoderne under skallet. Salget falt brått fra 1951, og året etter opphørte produksjonen selv om nybilsalget fortsatte fram til 1954. Lea-Francis satset i stedet på å konstruere tekniske løsninger for andre.

Montagus profeti
Seks år senere utga Lord Montagu av Beaulieu en bokserie om forsvunne bilmerker med tittelen “Lost Causes of Motoring”. I sin fortelling om Lea-Francis avsluttet han med ordene ”her er en tapt saga som sikkert vil finne sin egen tråd igjen”. Tre ganger senere viste det seg at han fikk rett, første gang allerede samme år.

For på Earls Court-utstillingen i oktober 1960 viste Lea-Francis sin kanskje mest spennende prototype noensinne, den åpne 2+2-seters Lynx (gaupe). Linjene var dramatiske og mange fant dem direkte vulgære, et syn som ble underbygget av fargen på show-eksemplaret: Lys pastell-lilla med forgylte kromdetaljer! Motoren var helt kurant, nemlig Ford Zephyrs 2,55-liters sekser, og rørramma var for så vidt avansert. Men ikke en eneste bestilling kom og bare tre eksemplarer ble bygget. Lynx-prosjektet kostet 35.000 pund og ble et smertelig tap for Lea-Francis.

Deretter skisserte bedriften en stor sedan ved navn Crusader og en mer sportslig lillebror ved navn Francesca, men ingen av dem ble bygget. I oktober 1962 ble alt utstyret som hadde hatt med biler å gjøre solgt til komponentprodusenten Quinton Hazell, og selve bilbusiness-rettighetene til Barrie Price fra A.B. Price Ltd.

De to siste livstegnene
Price håndterte restaureringsservice og ettermarked for Lea-Francis-eiere upåklagelig i flere tiår etterpå, mens Quinton Hazell fjernet Lea-Francis-navnet på sine produkter etter 1972. Price fikk for sin del lyst til å lage en ny bil med den pussige logoen, og i 1980 presenterte han en stor, Morgan-inspirert Lea-Francis 2-seter med roadster-dører. Under panseret satt en 3,4 liters sekser fra Jaguar. En Ace of Spades-versjon med 2-dørs lukket karosseri ble tilbudt på spesialbestilling fra en ny fabrikk i Warwickshire, men bare seks biler ble bygget fram til 1996 og her kan nok prislappen på 68.000 pund ha hatt noe å si.

Fortsatt kom Lea-Francis med flere ideer enn kjørbare biler. En av dem var å produsere en stor 7-seters limousine for å fylle tomrommet etter at Daimler DS420 gikk over i historien. Men da det først dukket opp en ny Lea-Francis på Birmingham-utstillingen i 1998, var det en åpen alu-toseter med 3-liters V6 fra Opel/Vauxhall og retro-Jaguar XK-look. Så var den også designet av en tidligere Jaguar-ingeniør, Jim Randle. Etter planen skulle bilen settes i produksjon fra våren 2001 i en ny fabrikk i Coventry. Prisen ble stipulert til 40.000 pund. Siden da har det ikke blitt hørt stort mer fra den kanten, selv om de mest innbitte Lea-Francis-entusiastene nesten er villige til å sverge på at aktivitetene går sin gang.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer