Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Indisk design krydrer Geneve Vi har tidligere berømmet Dilip Chhabria for ting han har gjort. Et designkontor i India som bygger lekre konsepter, samtidig som de er svært orientert mot produksjonsbiler. De viste seg frem i Geneve for første gang i fjor, i år var de tilbake igjen. |
||||||||||||||||
Fjorårets presentasjon i Geneve var så vellykket at DC Design har knyttet en rekke kontakter i både i USA og Europa. Ikke minst fordi det viser seg at de leverer konsept-modeller meget billigere og minst like raskt og med samme høye kvalitet som prototype-verksteder i Europa. Aston Martin har for eksempel et konsept på turne nå, bygget i Chhabrias 200-mann sterke bedrift.
I år viste de en bil som ikke var i nærheten av så ekstrem som fjorårets Infidel. Gaia het modellen, den hadde, når man så godt etter, endel trekk som kunne likne på Chryslers formspråk for tiden, men som også trakk frem romantiske elementer fra Blower Bentley og store Bugattier. Med 22 tommers hjul og minimalt overheng får den en helt spesiell profil, og selv om den ikke er spesielt liten, 457 x 203 x 127 cm, virker den særdeles kompakt. Fler enn to er det heller ikke plass til.
Den er bygget på en Mitsubishi Lancer, viser det seg når man studerer den nærmere, og den er bygget såpass tett på originalen fordi her har vi en ekstern oppdragsgiver som faktisk lurer på å sette denne bilen i begrenset produksjon. I så fall regner vi med at vekten vil komme ned fra dette håndbygde eksemplarets 2250 kg, for det blir i meste laget for 1,5 liters motoren. Selv om den har turbo, gir den ikke mer enn 215 ganske hysteriske hester, så jeg tviler på om kjørbarheten er av samme klasse som komfortinntrykket antyder.
|