Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMW med godt fjorår BMW-aksjene steg med syv prosent da 2002-resultatene ble offentliggjort i slutten av denne uken. Det må ha vært fordi aksjonærene var lettet over at rapporten ikke inneholdt noen triste nyheter som hadde vært skjult til nå. For fremtiden ser ikke spesielt rosenrød ut. |
||||||||||||||||
Resultatet før skatt økte med nesten 2 prosent, til 3,3 milliarder euro for BMW i fjor. Minst like morsomt var det at takket være Mini økte produksjonen til 1,06 millioner enheter, slik at omsetningen endte 10 prosent høyere, på 42,3 milliarder euro.
Dette var på linje med hva som hadde vært ventet, men sannsynligvis var det mange som hadde fryktet litt ugreie nyheter i kjølvannet av VWs resultater tidligere i uken. Fabrikken var imidlertid svært forsiktig med å si noe om det året vi nå er inne i – de skal holde en spesiell briefing om det i uken som kommer. Alle er enige om at 2003 kan bli tøff, men at man kan vente seg en lysning igjen neste år. BMW sa imidlertid at salgsmarginen var sunket fra rekordhøye 8,4 prosent til 7,8 prosent, ikke minst på grunn av de store investeringene i nye modeller. Ny 5-serie om noen måneder sammen med 6-serie og nye varianter på 3, pluss en flunkende ny 1-serie neste år. Dette betyr blant annet at kapital-investeringene i fjor økte til 4 milliarder euro, opp 15%. BMW trenger helt klart nye modeller, det er Mini alene som nå sørger for økte, eller konstante, markedsandeler. BMW-biten går tilbake, i hvert fall i Europa. Men München sier da også at de helt klart regner med at 2003 skal ende med flere solgte BMW-biler enn fjoråret kunne vise. Men, legges man til, den økningen vil man først se i annet halvår.
Når man splitter opp fjorårstallene ser man at driftsinntektene på bil økte med 6,1 prosent til 2,9 milliarder euro, mens finanstjenestene økte med mer enn 8 prosent og ligger nå på 422 millioner.
|