Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Sjefen ødela Ferrari-fortjenesten I 2001 tjente Ferrari 47 millioner Euro. I fjor endte resultatet på 21,6. Grunnen til nedgangen? Den viste seg i en fotnote. Ferrari-sjefen Luca di Montezemolo hadde fått utbetalt en bonus på 18,2 millioner. |
||||||||||||||||
Totalt utgjorde ekstraordinære utbetalinger (i tillegg til Montezemolo-bonusen fikk blant annet racingsjef Jean Todt en ekstra hilsen i lønningsposen – hans var på 2 millioner Euro) 26,6 millioner. Legger man det til den bokførte bunnlinjen kom Ferrari ut med et nesten like bra resultat som i 2001.
Driftresultatet økte solid, 70,5 millioner Euro var en økning på 13,7 prosent. Og salget steg med 14 prosent, til 1,21 milliarder. I den andre enden har man store investeringer som betales rett ut fra driften. Innføring av Maserati i USA har ikke vært gratis, det er bygget nytt stort anlegg på Maserati-fabrikkens område. Det utvikles nye modeller (Maserati Quattroporte er rett rundt hjørnet) og på Ferrari-fabrikken bygges det blant annet ny vindtunnel.
Med bonusen er Luca di Montezemolo sannsynligvis blitt Italias best betalte leder. I 2001 var det Pirelli-sjefen Carlo Buora som lå på topp, med beskjedne 7,8 millioner. Bonusen til Ferrari-folket ble bestemt så tidlig som i oktober og man regner med at dette er en slags avbetaling på gammel gjeld. Egentlig hadde Montezemolo lagt opp til at han og de andre Ferrari-toppene skulle få saftige aksjepakker når Ferrari gikk på børs. Noe Ferrari ikke gjorde allikevel, da eieren, Fiat, bestemte seg for å selge 34% av selskapet til Mediobanca. 18,2 mill. i stedet for aksjer var kanskje ikke så dårlig allikevel?
|