Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Rendyrket bil-moro Det kunne være morsomt om de får det til, skrev vi siste gang vi var innom herrene Funke og Will. Og jommen ser det ut som de får det til, i Geneve viste de tre biler og fortalte at så langt hadde de produsert 72 eksemplarer. |
||||||||||||||||
Vi møtte dem første gang på Frankfurt-utstillingen i 1999. Da var de studenter i Köln og ville lage noe spesielt til eksamensoppgaver. Resultatet var en av de mest kompakte roadsterne vi hadde sett på mange år. Et minimum av alt som ikke var strengt nødvendig, og et maksimum av det som kunne skape aks, fartsfølelse og kjøreegenskaper. De kalte den YES! allerede da, det står for Young Engineers’s Sportscar.
Eksamensoppgaven vokste seg til et skikkelig produksjonsforslag på Frankfurt-utstillingen i 2001, og derfra har det gått fremover. Flere enn 70 kunder for denne 3,6 meter lange bilen som ikke kan by på stort annet enn kjøreglede i minimalistisk innpakning. 830 kg veier salgsmodellen, da seier det seg selv at det ikke er mye overflødig fett her. Samtidig er det nesten ubegripelig hvordan de har klart å trimme vekten på Clubsport-modellen ned på 790. Og med litt mer avanserte materialer er Cup/R-modellen nede på 585 kg. Den har da til gjengjeld 340 hester og er en ren racerbil. Ellers kan den firesylindrede VW motoren leveres med alt fra 150 til 286 hester, og drift via fem trinn ut gjennom ikke alt for fete bakhjul.- det høres ut som muligheter for hjulspinn herfra og langt inn i morgendagen.
Funke og Will AG har installert seg i en gammel hangar nær Dresden. Dit må kundene for å bli tatt mål av, her er det hele skreddersydd. Det er også en lang rekke ekstrautstyr som kan tilpasses bestillingen, selv om vi snakker minimalisme kan du godt få rumpevarmer eller sentrallås eller navigasjonspakke. En mengde lakk- og interiør-muligheter gjør også at din bil kan gjøres unik. I den billigste utgaven koster kjøregleden 55.000 Euro.
|