Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bitter tilbake For tredve år siden, i 1973, debuterte Erich Bitter med en personbil under eget navn på bilutstillingen i Frankfurt. Den gang med en modell basert på Opels Diplomat. Etter mange års taushet var han tilbake. Denne gang i Geneve, men fremdeles med GM-produkt. |
||||||||||||||||
Erich Bitter er en glimrende bilkonstruktør, han bygde meget habile racerbiler i gamle dager, men han gjorde det også bra som bilkonstruktør en stund. Han knyttet seg tett opp mot Opel, og var vel i ferd med å gjøre Bitter til Opels Jaguar da et eller annet gikk galt. GM forsto kanskje ikke at de kunne gjøre en PGA lenge før Ford hadde oppfunnet ideen. Men Opel-sjefen, A.A. Cunningham, var så involvert at Opel i stor grad finansierte utviklingen av denne luksus-V8sportscoupéen, som faktisk i stor grad ble designet av Opels egne designere med daværende designsjef David Holls i spissen. Mot slutten av 70-årene ble det åpenbart at luksus-sport i Opel regi ble det ingen orden på, så Bitter fortsatte med noen andre forsøk, og etterhånden ble det helt tyst. Han var så vidt innom Genève med noen saker for et par år siden, men i år var han skikkelig på plass igjen, virket det som. Et forholdsvis stillferdig, trendfritt, tidløst og avmålt karosseridesign dekket noe som ikke var helt åpenbart. Ratt på høyre side, en stor V8 motor foran og bakhjulsdrift! Det stemte liksom ikke, før luka datt ned. Selvfølgelig, en Holden Monaro – den australske bomben som GM hjemme i Detroit nå bygger om til Pontiac GTO. Glimrende valg, og også glimrende valg av designer, fikk vi til slutt presset ut av ham. For Erich Bitter hadde igjen gått til Opel og hentet George Gallion til hjelp. Gallion må ha vært hos Opel lenger enn de fleste. Han var assistent til norskættede (”Hællo lændsmenn, hær dere ækkuitt?”) Henry Haga da de sammen laget GT 2 i 1975 – altså under den første Bitter-perioden. Det er en del penger bak denne nye satsingen slik at det finnes vel kanskje et håp om å få bygget den i en liten serie. Men det var ikke det som begeistret mest. Det var bruken av initialene til Erich Bitter i bilens registreringsskilt. En ganske elegant peke nese av de pretensiøse presentasjonene av den store Folkevognen borte på Bugatti-standen. For der ønsker de jo å bruke EB (Ettore Bugatti) –initialene som en helt selvfølgelig merkevare. Også i sine reg-skilt. Den lille Bitter-detaljen var faktisk ganske elegant.
|