Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kinobil fra EDAG Vi har fortalt deg om EDAG før. Et tysk konstruksjons-selskap, meget aktiv blant verdens bilfabrikker. Av og til kommer de frem fra skyggen og viser sitt eget konsept, for å fortelle alle oss andre at de kan nokså mye. |
||||||||||||||||
EDAG har 3.600 medarbeidere over hele verden, de spesialiserer seg på biler og gjør alt fra de første skissene, via kompliserte beregninger og konstruksjoner, de gjør sertifiseringer og de kan gjøre fabrikkhallene klare til produksjon. Smart-fabrikkene har de for eksempel vært sterkt inne i, og i den siste tiden har de gjort konstruksjon og utvikling både for PSA og Daimlerchrysler.
Og samtidig bygget de sitt eget konsept som de presenterte på Geneve-utstillingen under navnet Cinema 7D. Ikke akkurat 7-dimensjonalt, men selvfølgelig var hensikten å få folk til å assosiere med 3D – som bilen virkelig var, samtidig som navnet fortalte at her var det 7 seter. Cinema-biten var kommet til fordi setene var bygget inn omtrent som i en kino – derfor også den noe underlige fasongen. Amfi inne i bilen, andre seterad sto over de to forreste setene, og fra de to bakerste setene så du over de foran. Dessuten var setene forskutt i forhold til hverandre, slik at selv små barn ville ha en glimrende utsikt fra baksetet. Det var bare fasongen og interiør-konseptet man ønsket å vise, her var det ikke snakk om noen kjørbarhet eller eventuell produksjon. Men Johannes Barckmann som er sjef for designavdelingen , og som tidligere har gjort noe svært vellykket for bl.a. Keinath, har virkelig kunnet boltre seg innenfor de begrensningene den uvanlige seteordningen satte. Utpreget kileform har gitt en bil som ikke skammer seg over å være høy, ekstremt høy. Samtidig finner vi et tofarget eksteriør som nesten gir inntrykk av at de bærende elementene er lagt bare, vi har et spill med konkave og konvekse kurver som det er noe BMW’sk over og vi har en front som det godt kunne stått Seat i. For meg er dette en crossover i meget større grad enn de mange såkalte crossover’ne som det snart går 13 av på dusinet.
Det sies ikke et ord om motor eller transmisjon eller plattform eller produksjon, hele poenget er bare å peke ut nye ideer for interiør-layout, og antyde nye veier for MPV, og det har de jommen klart.
|