Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
VW feirer femti - i Brasil VW arrangerte et selskap i anledning femtiårsdagen for deres nærvær i Brasil forleden. Men det var ikke akkurat noen overdådig feiring. Synkende salg, lav inntjening og elendige industri-relasjoner gjorde at stemningen ikke akkurat var på topp. |
||||||||||||||||
”Volkswagen har investert milliarder i Brasil, og har ikke fått tilbake det vi kunne ha ventet” sa VW-sjefen etter en underlig forestilling der de fremmøtte journalistene hadde sett 20 menn rappellere ned en murvegg for å få foldet ut et stort 50-års jubileums banner.
Budskapet var rettet, ikke bare til de fremmøtte journalistene, men til alle de andre gjestene som inkluderte fra Brasils president, den tidligere Scania-ansatte Luiz Inacio Lula da Silva, til VWs 12.000 lokale arbeidere. Mange oppfattet også talen som en advarsel til de ansatte om ikke å ta Ford-veien, der har man nettopp gjennomført en ganske langvarig og svært kostbar streik. Om VWs investeringer skal fortsette er helt avhengig av at Brasil kan hevde seg både i økonomisk konkurranse med naboer og når det gjelder kvalitet. For med et lokalmarked som ramlet nesten 8% i fjor og store økonomiske problemer, er det klart at eksport er bilfabrikkenes største muligheter akkurat nå. Med en forholdsvis lav real, og en ny handelsavtale med Mexico økte eksporten 5 prosent i fjor, men inne i det bildet ligger også en helt punktert samhandel med nabolandet Argentina, etter at det landet meldte seg nesten konk i fjor. Fra Brasil vil det bli vanskelig å eksportere til USA og Europa i tiden fremover, begge disse markedene har mer enn nok med å absorbere lokalproduserte biler. Og den nye lille Tupi som VW i Brasil skal begynne å produsere til høsten, har antakelig et så magert teknologiinnhold at den vil være uselgelig i Europa.
Men man kan jo forsiktig gratulere med jubileet allikevel.
|