Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
En mars i fremgang Krigen i Irak var åpenbart ikke med på å trekke på parkeringsbremsen på Europa-salget. Med 1.592.973 enheter lå salget 2 prosent over mars i fjor. Og det var bare på de mindre markedene mars i år var en eller to dager lenger enn i fjor. Fremgang, med andre ord. |
||||||||||||||||
Dermed er det vel ingen grunn til å hekte seg opp i at første kvartal lå 2,4 prosent under samme periode i fjor? Nå er været pent og optimismen lever, så vi kan vel tro på at det er fremgang for bilbransjen igjen.
Skjønt skal man være helt nøktern er den enkel å forklare. Italia, som er Europas tredje største marked, hadde en fremgang på mer enn 27% i mars. Og den fremgangen var igjen fiskalt betinget: sterk støtte til dumping av gamle biler. Storbritannia, det nest største markedet, hadde også fremgang, beskjeden riktignok, 3,4 prosent, mens det største markedet, Tyskland, igjen presenterte tilbakegang, riktignok bare 1,2 prosent og laver enn den akkumulerte tilbakegangen i år. Når det gjelder merker ser vi at Citroën glefser til seg store markedsandeler, for hele kvartalet har de faktisk økt fra 5,9 til 6,9 prosent, mens Peugeot har gått tilbake i den samme perioden. Men PSA akkumulert har fremdeles fremgang. GM, med Opel i spissen er vel den eneste andre gruppen med fremgang i kvartalet, selv om mars viste nedgang. VW-gruppen glapp skikkelig igjen i mars, VW selv fra 9,7 til 8,8 prosent markedsandel, der i huset var det bare Seat som økte både i mars og i kvartalet og med ca. 15% av gruppas totalproduksjon hjelper liksom ikke det så mye. Som grupper øker både japanerne og koreanerne skikkelig nå, i første kvartal økte den japanske kontingenten fra 11,2 til 12,1 prosent og koreanerne fra 3,2 til 3,6 prosent og der ser vi lillebror Kia øke prosentvis meget mer enn Hyundai. Det som er spesielt gledelig for anarkist-fraksjonen blant oss er at biler som kommer inn under ”andre” (og det er ikke mange, 15.000 i dette kvartalet) er de som øker mest. Markedsandelen opp fra 0,3 til 0,4 prosent, og volumøkningen med hele 23 prosent! Bare Mazda har en større relativ økning.
Du finner resten av statistikken i linkeboksen til høyre.
|