Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Porsche mot børs og marked Virkeligheten er i ferd med å innhente Porsche. Plutselig slåss de både mot et synkende marked og en grinete børs. Markedet forholder de seg til, børsen slåss de mot. |
||||||||||||||||
I lang tid har Porsche vært kilde til undring og misunnelse hos andre topp-linje produsenter. Nedgangstider har tilsynelatende ikke hatt noen virkning på deres gjøren og laden. Men nå ser det (endelig) ut til at den virkelige verden har banket på døren i Stuttgart også. Melding fra fabrikken sier i klartekst at produksjonen skal kuttes med flere tusen enheter i sommer på grunn av synkende etterspørsel.
18 dagers svært begrenset produksjon, pluss en uke ekstra sommerferie, vekk med overtid og forlengede week-ender skal gjøre de nødvendige kuttene, som imidlertid ikke er definert i klare tall. Det eneste som er sagt er at konsument-klimaet ikke er så bra for dyre sportsbiler for tiden. Og at man ikke regner med å matche produksjonstallene fra forretningsåret 2001/2002 da man fremstilte 54.200 Boxster- og 911-modeller. Det bli imidlertid også sagt at produksjonen hos Valmet, der de bygger Boxster, i Leipzig, der Cayenne kommer fra og Carrera GT skal komme fra, ikke vil bli berørt. Samtidig kjemper Porsche en annen kamp, som egentlig er ganske interessant. Det det hele koker ned på er hvor ”tabloid” skal børsen bli. Porsche-aksjene er det få som har noe å utsette på, langsiktige investorer er forøyd både med rapportering og resultater. Men siden Porsche nekter å gi kvartals-rapporter ligger ikke Porsche-papirene lenger inne på Prime Standard-delen av Frankfurter-børsen. Det betyr at de heller ikke teller med på DAX-indeksen. Der ønsker de å være, og klager nå saken inn for en børskommisjon. Men meldingen fra myndighetene er at dermed antyder Porsche at standarder som er godtatt og anerkjent over hele verden er irrelevante for dem.
Porsches argumenter er forholdsvis overbevisende når man ser på hva de stadig utretter (de tjente 102 millioner Euro de første seks månedene i det forretningsåret – avvikende – de nå er inne i). ”Vi er ikke interessert i kortsiktig strategi og kortsiktige profitt-motiver som vil kunne føre med seg for eksempel kunstig høy omsetning og spekulative oppkjøp. Vi tror på en langsiktig strategi og en informasjonspolitikk som har både substans og kontinuitet” er budskapet fra Zuffenhausen.
|