Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Absatzrückgang for BMW Ikke bare høres det mer dramatisk ut enn salgsnedgang, når det sies på tysk, men når det attpåtil gjelder BMW, virker det nesten ubegripelig. Er virkeligheten i ferd med å innhente München også: Å nei, årsaken er bare 5-seriens modellskifte sier fabrikken. |
||||||||||||||||
Nå gjelder bare rückgangen en måned – mars, og den er bare på 1 prosent, så dramatisk er det ikke. Problemet er bare det at her har vi en organisasjon som lever av suksess og fremgang, de spiser det til morgens, middag og kvelds og ingen vet hvordan den vil reagere på litt mangel på denne type næring.
Ikke siden desember 1999 har man opplevd noe liknende, og den gangen var det et helt annet mannskap til å ta tak i salgs-hikket. Foreløpig velger man å se bort fra det isolerte mars-tallet, og i stedet ta første kvartal 2003. Med 261.570 nye biler økte salget med 0,5% - ikke mye det heller, men en økning. Årsaken var imidlertid ikke profitt-produserende BMW, men Mini som vi fremdeles ikke kan påstå gir et positivt bidrag. Men rene Mini-tall forteller om 45.810 solgte eks i første kvartal og 18.510 bare i mars – av totalt 106.950 BMW-gruppe biler begynner det å bli et ganske stort antall. Rene BMW-salg forteller om 6,7% baklengs i mars og 7,3 tilbake for første kvartal. Men litt mer skummelt her også, Mini-økningen i mars var vesentlig lavere enn for hele kvartalet. Fabrikken tror imidlertid fremdeles på rekordvolum i år. Argumentet om modellskifte er relevant. 5-serien var det selvfølgelig som sank mest, med nesten 30 prosent i mars. Og nå som fabrikken har gitt de første detaljer på den nye femmeren vil nok salget synke enda mer før den nye er på nett utpå sommeren.
Så kanskje ikke mars blir den eneste med Absatzrückgang.
|