Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Brasil fikk VWs "249"
Det var Volkswagen do Brazil som stakk av med første premie i en intern konkurranse om hvem som skal bygge konsernets nye kompakte bil for eksport til Asia og Europa. Her er det snakk om 170.000 biler årlig. |
||||||||||||||||
Project 249 er utviklet i Brasil og er basert på Polo plattformen. Dette er en modell som, i motsetning til de Polo-modellene som allerede bygges i Brasil skal selges på de fleste markeder i verden. Men nå som det er Brasil som er valgt som produsent, er det sannsynlig at 249 også skal bygges etter det samme underleverandør-opplegget som de andre brasilianske Poloene bygges etter.
Rundt fabrikken i Sao Bernardo do Campo er det syv store underleverandører som i tillegg til produksjonsbedrift på området også har hver sin plass på samlebåndet, der deres folk bygger inn deres modul. Produktene det dreier seg om strekker seg fra forstilling og bahjulsopphengning, via kabelsettet til eksosanlegg og dørpaneler. Allikevel var det denne fabrikken som var minst aktuell en periode. Men, kanskje fordi VW gjorde så godt oppmerksom på det, har konsernet nå fått til vesentlige kostnadsreduksjoner ved at fagforeningen har gått med på at 1500 VW-ansatte arbeidere flyttes over til underleverandørene. Dermed ble det grønt lys for denne fabrikken og den første som fikk beskjed var Brasils president, Luiz Inacio Lula da Silva da Paul Fleming, sjef for VW do Brazil, telefonerte ham. De hadde vært sammen ved firmaets 50-års jubileum bare noen uker tidligere. Da var stemningen adskillig mer nedstemt.
Fabrikker i Spania, Portugal og Slovakia kan dermed vinke farvel til en potensielt fet kontrakt.
|