Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tettere mellom MAN og Scania
Nå er det offisielt, at Scania og MAN tar sikte på et langsiktig samarbeide på dele- og komponent-siden. Spekulasjonene går da selvfølgelig enda sterkere på en fremtidig fusjon. |
||||||||||||||||
Scania må være en meget attraktiv partner, de tjener penger så det holder (i første kvartal tjente de1,15 milliarder svenske kroner før skatt – det er dobbelt så meget som i samme periode i fjor) og de har et meget sterkt merkenavn. Scanias problem er i første rekke en meget usikker eierstruktur. Volkswagen kjøpte seg i sin tid inn (Scania var egentlig en av verdens første VW-importører) i lastebilprodusenten og sitter i dag på nesten 20 prosent av kapitalen og 34 prosent av stemmene. Volvo eier 45 prosent av kapitalen, men er pålagt av EU å selge seg ut i løpet av 11 måneder.
MAN på sin side har ikke noen slike problemer, deres problem er at de har svak inntjening og at gruppen ikke er rendyrket lastebilprodusent. Men en av styrkene i et eventuelt tettere samarbeid med Scania er at MAN også har en svensk leder, Håkan Samuelsson. Han tjente Scania trofast i mange år, og har altså åpenbart fremdeles muligheten til å gjøre det. Den felles meldingen de to har sendt ut nå forteller om at de skal utvikle og produsere aksler og gearkasser sammen, fordi dette er komponenter som kan bringe store synergigevinster uten at det samtidig går ut over merkevarene eller merkenes spesialiteter. Akkurat det kan jo tolkes som om et tettere produktfellesskap er utelukket, men de skal nok klare å finne passende formuleringer derom samarbeidet blir enda tettere.
I dag samarbeider Scania tett med Nissan i Japan – allikevel har Toyota også vært nevnt som en av Scanias mange friere.
|